BMW X7 mot Mercedes GLS

Det finns de som hävdar att storleken inte har någon betydelse, att det i stället handlar om rätt teknik och ett omsorgsfullt genomförande. Mercedes och BMW vill lyckas med både och med de superstora suvarna GLS och X7. Men hur stora är de här bjässarna egentligen? Och hur väl har Mercedes och BMW tagit hand om all teknik de stoppat in i sina dyrgripar?

Sveriges populäraste biltest
Vi testar alla bilar på svenska vägar, där du kör. Vi mäter förbrukning och räckvidd på väg och i labb, vi testar säkerheten och vi redovisar alla ägandekostnader. Allt detta och mycket mer om följande bilar får du i detta test:
  • BMW X7 xDrive30d M Sport
  • Mercedes GLS 400 d 4Matic SE Edition
Detta test plus allt övrigt exklusivt och unikt material på teknikensvarld.se får du tillgång till som prenumerant. Teckna din prenumeration längre ned på denna sida. Första månaden är gratis.

Det är högsta mode att sitta högt och att köra en stor och rejäl suv. Men var går egentligen gränsen? Är Mercedes lyxiga GLS och BMW:s vräkiga X7 till och med för stora? Vid ratten är det inte alltid så lätt att märka hur stor bilen du kör egentligen är, speciellt om du köper till så kallad bakhjulsstyrning, något som BMW erbjuder till X7. Det är stor skillnad att köra en lyxig suv på lite drygt fem meter och en transportbil med samma längd och axelavstånd. Du behöver inte åka och hålla ut i kurvorna i suven, inte så mycket i alla fall.
På insidan är den största skillnaden avståndet till passageraren till höger. Bredden i kupén i axelhöjd är ett bra mått på hur stor din bil verkligen är. Ja, och så märks det förstås på trånga gator i stan, i villakvarteren och när du får möte på den lilla landsvägen. De här två bilarna är också de enda jag kört som kräver omtag i den snävaste kurvan ner till vårt redaktionsgarage.

BMW X7 xDrive30d M Sport och Mercedes GLS 400 d 4Matic SE Edition 2020

Foto: Glenn Lindberg

När BMW presenterade suven X6 för 12 år sedan tog den modellen direkt över stafettpinnen från Hummer som symbolen för det allt för vräkiga och osmakliga. Varken GLS eller X7 har fått samma slags glåpord. Möjligen är det X7:ans stora grill som det snackats illa om men där har BMW överträffat sig själva med stora grillar på flera modeller de senaste åren. På X7 känns den nästan proportionerlig.
Nej, varken X7 eller GLS utstrålar det stora och vräkiga. GLS klarar sig tack vare ett relativt snällt ansikte, det är de breda höfterna som avslöjar bilen bakifrån. X7 ser ut som en lite uppumpad X5 – vilket den också är på flera sätt – och även om den inte försvinner i mängden så är den ingen huvudvändare.
På parkeringsplatsen i Bromma har jag och Oskar Krüger inga problem att få in bilarna i var sin parkeringsficka. Inte bryr vi väl oss om det hamnar en liten Kewet i kläm…

Mercedes GLS 400 d 4Matic SE Edition 2020

Foto: Glenn Lindberg

Stor och trygg på vägen och med Curve-läget motverkas krängningar i kurvorna.

Mercedes GLS

Det är lätt att stirra sig blind på de vackra höfterna på Mercedes GLS. För det är bakifrån som bilen verkligen ser stor och maffig ut. Ansiktet, fronten, är betydligt beskedligare och vid ratten är det lätt att få för sig att du sitter i en ”liten” GLE. Hela instrumenteringen känns igen från syskonen och så länge du ser framåt eller åt sidan märker du inte så mycket av att det här är en bil på 5,2 meter.

Mercedes GLS 400 d 4Matic SE Edition 2020

Foto: Glenn Lindberg

Dubbla bildskärmar på 12,3 tum känner vi igen från S-klass och E-klass.

Oskar Krüger om Mercedes

Oskar Krüger

Det är en mäktig känsla att ratta Mercedes GLS. Man sitter en våning över alla andra och bilens enorma storlek känns bakom ratten. På gott och ont. GLS är en bra bil på många sätt, men jag hade förväntat mig mera av Mercedes största suv. Det känns som en förlängd Mercedes GLE och inte lika lyxig som en S-klass. Interiören knarrar, det är billig hårdplast i tredje sätesraden och små ojämnheter i stadsmiljö slår obekvämt i hjulhusen.

Mercedes bildskärmslösning med två stycken 12,3-tumsskärmar är beprövad men för den skull inte alls perfekt. Högerhanden ska vila mot det som ser ut som en stor växelspak men det är lätt att fingret kommer för nära styrplattan och du råkar göra ett kommando, speciellt när du kör är skärmen alldeles för känslig. Det är inte helt lätt att svepa fram och tillbaka och ett tips är att skapa effektiva genvägar till varje huvudmeny. Genvägarna ligger då precis under huvudsymbolen. Ta dig den tiden när bilen är ny.
Det finns framför allt en genväg som behöver byggas direkt och det är funktionen som slår av filkörningsassistenten och dödavinkelvarningen. Mercedes envisas nämligen med den rent av farliga funktionen att bromsa bilen hårt om jag råkar vingla ut över en vit linje. Den bromsar även om jag blinkar och vill byta fil om det är så att det ligger en bil snett bakom och lite för nära. Jag har varnat för den här funktionen tidigare och jag förstår inte hur Mercedes kan fortsätta att skrämma livet ur föraren och skapa en trafikfarlig situation – det här systemet borde främja säkerheten, inte tvärtom.

Mercedes GLS 400 d 4Matic SE Edition 2020

Foto: Glenn Lindberg

Oskar förvånas över att han faktiskt når till taket.

Jag har upplevt systemet i flera olika Mercedesbilar men allra värst har det varit i stora G-klass samt i den här testbilen, GLS. det beror förstås på att båda de här bilarna är breda och kräver sin plats i körfältet, det är alltså lätt att närma sig en vit linje och få bilen att tvärbromsa. Byt strategi, Mercedes. Nu!
Det tar också sin tid att lista ut alla funktioner i menyerna och testa olika typer av massage i stolarna, olika typer av avslappnande musik i kombination med massagen och alla olika typer av komfortfunktioner för alla olika platser i kupén. Det dyker också upp några riktigt vettiga funktioner som jag tidigare inte hört talas om. En är automatisk sätesinställning. Ställ in din längd och Mercedes ställer in stolen så som du borde ha den. Smart. En annan är värme i armstöden till stolarna runt om och en tredje är hastighetsbegränsning från 160 till 240 km/h. Kanske något för Volvo att fundera på om deras begränsning till 180 km/h blir ett fiasko, låt föraren själv välja med en enkel knapptryckning.

Mercedes GLS 400 d 4Matic SE Edition 2020

Foto: Glenn Lindberg

Mercedes GLS är fylld med små fina detaljer och finesser. Inget är bara en enkel mugghållare.

Jo, just det, om jag fryser kan jag fylla hela bildskärmen med en brasa. Fint för mysiga fikastunder i solnedgången.
Det är som ni förstår lätt att förlora sig i olika typer av inställningar och funktioner och det är kanske så vi ska se på Mercedes GLS, en rullande relaxavdelning.
Eller nöjesfält. När testlaget fascinerat provar Mercedes Curve-läge, tillgängligt för alla som betalar 75 000 kronor för E-Active Body Control. Curve ska med luftfjädringens hjälp motverka krängningar men resultatet blir att bilen lutar åt fel håll i kurvorna. Möjligen är det här en bra funktion på stora amerikanska motorvägar med långa svepande kurvor men på mindre svenska landsvägar blir det mest komiskt och nåt att skrämma svärmor med.

Mercedes GLS 400 d 4Matic SE Edition 2020

Foto: Glenn Lindberg

Tyvärr är pekplattan alldeles för känslig och den reagerar när fingret kommer nära.

Drivlinan testbilen är densamma som när vi provkörde bilen i USA, det vill säga en sexcylindrig diesel på 330 hästkrafter. Motorn spinner tyst och fint och tillsammans med den niostegade automatlådan är den väl avstämd för att bära vikten på 2,5 ton plus last. Ljudisoleringen håller hög Mercedesklass tack vare välisolerade hjulhus och tjockt glas i alla rutor, det är alltså tyst och lugnt i kupén.

BMW X7 xDrive30d M Sport 2020

Under huven en rak dieselsexa på tre liter – väl balanserad och anpassad för stora, tunga X7.

BMW X7

Det är lätt att stirra sig blind på den stora grillen på BMW X7. För det är framifrån som bilen verkligen ser stor och maffig ut. BMW har fått massor av kritik, och betydligt mindre beröm, för sin nya design av njurarna i grillen och allt började med den största bil BMW byggt, X7. Resten av bilen är betydligt beskedligare och det är lätt att få för sig att vi sitter i den 23 centimeter kortare X5.

BMW X7 xDrive30d M Sport 2020

Foto: Glenn Lindberg

Oskar Krüger undrar gång på gång vad de här bilarna är bra för egentligen.

Glenn Lindberg om BMW

Glenn Lindberg

Vore jag förortsmamma i någon amerikansk förort hade jag valt X7. Det är åtskruvat och välgjort – ett rejält slagskepp – till skillnad från luftballongerna Chevrolet Tahoe och GMC Yukon som regerar där borta. På parkeringsplatsen känns givetvis X7 enorm, men på vägen krymper den tack vare sitt fina uppträdande. BMW X7 made in America, by germans. Ett framgångsrecept. I Sverige då? Volvo XC100 kommer…

Interiördesignen känns igen från X5 men också från 5- och 7-serien. Det är fortsatt den delade bildskärmen som gäller och BMW:s vred i mittkonsolen. Skärmen över mittkonsolen är på 12,3 tum. BMW har alltså inte som flera av konkurrenterna valt peklösning nere vid växelspaken även för styrningen av funktionerna. Infotainmentsystemet blir lite mer som det var förr och lite fler knappar. Men det är relativt enkelt att komma underfund med och det går lätt att hitta de allra viktigaste funktionerna.
Jag väljer att stänga av filkörningsassistenten även i BMW X7, trots att den inte bråkar med vare sig ratt eller bromspedal på samma sätt som i Mercedes GLS.

BMW X7 xDrive30d M Sport 2020

Foto: Glenn Lindberg

Fällbart och ställbart. Det tar en stund att lista ut hur alla stolar ska manövreras.

Som väntat har inte BMW valt lika många inställningsmöjligheter som Mercedes vad gäller komfort och kupé. I stället handlar det om körprogram – från Sport till Eco Pro – och att anpassa X7 för snö eller grus under de breda däcken. Den enda roliga detaljen jag hittar i menysystemet är val av doft. Jag kan välja mellan ”Solnedgång i ökenhetta” och ”Fläkt av vattenpärlor” och testlaget har en kortare debatt om hur de här två dofterna verkligen luktar. Vi kommer överens om att ökenhettan kan vi klara oss utan, även om det i alla fall i baksätet inte känns någon större skillnad. Möjligen kan det bero på att lukttestet genomförs efter en dags älgtestande och lyftande av sandsäckar i och ur de stora suvarna… Även BMW:n drivs av diesel och även här handlar det om en väl avstämd sexcylindrig diesel. Effektuttaget är 265 hästkrafter och precis som Mercedes håller fast vid en niostegad automat väljer BMW sin åttastegade. Jämfört med Mercedes tillåter BMW att motorljudet hörs lite mer inne i kupén. Speciellt från låga varvtal och vid gaspådrag hörs ett lite mullrande ljud. Motor och växellåda är det hos X7 som imponerar allra mest på testpanelen.

BMW X7 xDrive30d M Sport 2020

Foto: Glenn Lindberg

Puffigt. De här kuddarna ville testlaget gärna plocka med sig.

Vår provkörning av BMW X7 genomfördes även den på svenska vägar och även då upplevde vi en viss rörelse över vägen. BMW X7 vandrar och rör sig över vägbanan betydligt mer än Mercedes GLS och kräver justering med ratten. Det är först när vi ökar farten på småvägarna som vi känner igen BMW-egenskaperna. Vi har noterat det här beteendet på flera BMW-bilar det senaste året och testlaget funderar och diskuterar om det kan bero på däcken eller om BMW på något sätt programmerat om sin styrning. BMW erbjuder bakhjulsstyrning till X7 i tillvalet Integral Active Steering vilket också testbilen är utrustad med. Men det blir inte stabilare för det. Tyngden tar ut sin rätt och varken luftfjädring eller krängningshämmare kan ta hand om rörelsen.BMW X7 och Mercedes GLS är på många sätt varandras motsats. Samtidigt visar de upp klassiska BMW- respektive Mercedesegenskaper. X7 ser kaxigast ut framifrån med sin feta grill och Mercedes svänger coolt på sina breda höfter. Ute på vägen är BMW:n klart nervösare med rörelser både i sidled och vertikalt.

BMW X7 xDrive30d M Sport 2020

Foto: Glenn Lindberg

Titta – Jan-Erik Berggren upptäcker klimatanläggningen i tredje stolsraden.

Sammanfattning

BMW X7 och Mercedes GLS är på många sätt varandras motsats. Samtidigt visar de upp klassiska BMW- respektive Mercedesegenskaper. X7 ser kaxigast ut framifrån med sin feta grill och Mercedes svänger coolt på sina breda höfter. Ute på vägen är BMW:n klart nervösare med rörelser både i sidled och vertikalt.

BMW X7 xDrive30d M Sport 2020

Foto: Glenn Lindberg

Åhej – Coop i Bromma hade rea på Kewets så det var bara att lasta in.

Vid ratten erbjuder Mercedes den bästa komforten, GLS är lugnare på vägen, då luftfjädringen klarar av att ta hand om rörelserna relativt bra. Det är också i Mercedes GLS samtliga passagerare sitter allra bäst, trots den påkostade klimatanläggningen i X7.
Ändå gissar vi att valet för en bilköpare inte kommer att stå mellan Mercedes GLS och BMW X7. Den som tycker om BMW:s köregenskaper kommer inte att välja en Mercedes bara för att få en lyxigare inredning eller Mercedes egna operativsystem MBUX och röststyrning. Och den som gillar Mercedes lite mer avslappnade stil kommer inte att välja en BMW bara för att få en roligare drivlina.
I stället är det småsyskonen GLE och X5 som är de verkliga konkurrenterna för GLS och X7. Är det värt några extra hundra tusen kronor för att få ytterligare en stolsrad och några fler liter i bagageutrymme? Behöver du två decimeter mer bil?

BMW X7 xDrive30d M Sport och Mercedes GLS 400 d 4Matic SE Edition 2020

Foto: Glenn Lindberg

Konan och barbarerna. Två lyxiga, stora och väldigt dyra suvar charmar inte testlaget.

Inledningsvis ställdes frågan om de här bilarna är för stora. Ja, de är stora och breda på vägen och speciellt GLS kan på grund av filkörningsassistenten upplevas bredare än de två meter den faktiskt mäter. Vi frågade oss också om Mercedes och BMW tagit hand om all teknik de stoppat i sina dyra suvar. Om det här är det bästa Mercedes och BMW kan erbjuda så är vi besvikna på det tekniska genomförandet, alla finesser till trots. Vi hade hoppats på bättre köregenskaper och att en så dyr bil som BMW X7 upplevs nervös i tilllåten hastighet på landsväg är ett dåligt betyg. Mercedes GLS får fler poäng.

Resultat och betyg BMW X7 xDrive30d M Sport och Mercedes GLS 400 d 4Matic SE Edition 2020

Nedan kan du ta del av testet i sin helhet med ännu fler bilder, utlåtanden, extra testmoment, alla specifikationer och av oss uppmätta värden, samt så klart allt som har med den ekonomiska biten att göra, plus vår betygsättning för respektive bil.

Ladda ner testet


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer