Kan ärkerivalerna från Mercedes göra en pickup så borde väl BMW kunna det. Nu har man gett en grupp praktikanter på karossavdelningen fria händer - och resultatet är en pickupversion av X7, i konceptform. Är det något du blir sugen på?

Det finns två biltyper som säljer riktigt bra på USA-marknaden – stora suvar och pickuper. I den förstnämnda kategorin har europeiska tillverkare haft modeller i flera år, tänk Mercedes GLS eller Volkswagen Atlas. Nu senast med tillskott från BMW X7, och i horisonten möjligen även en Volvo XC100. För pickuper har dock de inhemska tillverkarna, med viss konkurrens från japanska diton, fått härja relativt fritt.

Men om ärkerivalen Mercedes kan göra en pickup – som förvisso inte nått upp till förväntad försäljning, och heller inte säljs i just USA – så borde väl BMW också kunna göra det. Så lär man ha resonerat i München när man gav en grupp praktikanter från företagets karosseri-, mekatronik- och teknikmodelleringsenheter i uppdrag att skapa en konceptbil baserad på just USA-influerade X7.

Resultatet ser du ovan, och i bildgalleriet nedan. En pickup som behåller X7-linjerna fram till C-stoplen, men som där bakom försetts med ett flak på mellan 140 och 200 cm i längd (beroende på var du mäter). Konceptbilen, som är helt gatlegal, baseras på sexcylidriga X7 xDrive40i och tog tio månader att färdigställa.

BMW-X7-Pickup-1

För att ge flaket tillräckligt med utrymme är bilen är tio centimeter längre än vanliga X7, och saknar även den sista sätesraden. Flaket är klätt i teak men i övrigt har man använt mycket kolfiberförstärkt plast, vilket gjort att bilen är hela 200 kg lättare (!) än en vanlig X7. Motorcykeln på flaket borträknad, får vi anta. Hojen i fråga är en BMW F 850 GS, som monterats med en specialgjord infästning på flaket. Exakt hur man får upp den dit, eller om lastningen är att rekommendera ur ett viktfördelningsperspektiv, låter vi dock vara osagt.

BMW-X7-Pickup-5

Teak och kolfiber, fint ska det vara när X7 blir pickup.

Visa kommentarer