BMW Z1 firar 25 år

Bilen med minst sagt originella dörrar – BMW Z1 – fyller 25 år i år. Det firar man i München i dag med en kortege där hundratalet Z1:or gör sällskap. Häng med på en genomgång i text och bild om Z1 – bilen som inte var helt schysst mot kvinnor.

BMW:s lilla roadster Z1 påbörjade sitt liv som en form av försökskanin där man skulle testa olika tekniker och material som kunde vara aktuella för framtiden. Det var BMW-styrelsen som beslutade att skapa dotterbolaget BMW Technik GmbH som fick i uppdrag att trolla fram banbrytande tekniker. Till sin hjälp hade BMW Technik GmbH de bästa ingenjörerna och formgivarna och företaget stod helt på egna ben, isolerad från övrig BMW-utvecklingsverksamhet.

Hela idén till Z1 tog form 1985. Därefter gick det snabbt. I augusti året därefter meddelade BMW att BMW Technik GmbH har slutfört sin första produkt och att styrelsen gett den klartecken för produktion. När den för första gången ställdes ut var det på Frankfurtsalongen hösten 1987. Vad besökarna då fick se var en roadster uppbyggd på ett självbärande och galvaniserat monocoque-chassi med en delvis fiberförstärkt plastkaross med andra kompositmaterial på utvalda ställen. Alla vertikala karossdelar var av formsprutad termoplast vilket var första gången någonsin på en bil.
En fördel med plasten ansågs dess flexibilitet vara. Förutom låg vikt och lätt att demontera klarade plasten av kollisioner upp till 4 km/h utan att ta skada.
Karossen lackerades i fyra olika färger, Green metallic, Dream Black metallic, Fun Yellow eller Top Red. Lacktekniken i sig var speciell även den eftersom det skulle appliceras på plast. Varioflex heter tekniken och bestod av tre olika hårdhetsgrader på lacken eftersom olika flexibilitet behövdes beroende på vilken karossdelen var.

Under huven hade BMW placerat en 2,5-liters rak sexa med 170 hästkrafter som tog bilen från stillastående till 100 km/h på under åtta sekunder. Toppfarten låg på 225 km/h.
Nybilspriset för en BMW Z1 då den tillverkades mellan 1989 och 1991 (det tillverkades även ett antal innan dess, men det var prototyper och förseriebilar) var 83 000 tyska mark. Med dagens penningkurs motsvarar det cirka 383 000 kronor.

Men det var inte materialen, lacken, motorn eller prislappen som fick besökarna att spärra upp ögonen när de kom till Z1 i bilsalongen. Det var de egensinniga dörrarna som förmodligen drog flest blickar till sig. De elektriska dörrarna öppnade varken uppåt eller utåt. I stället fälldes de ned i tröskellådan, med ruta och allt. Man kunde till och med köra med dörrarna nedfällda för mer åka-öppet-känsla. Hur den känslan bäst beskrivs tar vi Jeremy Clarkson till vår hjälp (se filmen nedan) där vi även får lite bonusinformation om att denna dörrtyp inte är speciellt vänlig mot kvinnor i kjol eller klänning.

I dag, fredag 8 juni, anordnar BMW en Z1-dag nere i hemstaden München där en kortege med ett hundratal av de totalt 8 000 Z1:or som byggdes deltager. I Sverige finns det enligt Transportstyrelsen 25 BMW Z1.

Visa kommentarer