En halv miljon laddbara bilar på vägarna i Europa i slutet av 2019. Det ska befästa BMW:s position som storsäljare av elbilar och laddhybrider i regionen.

Pieter Nota tar över ansvaret för all försäljning inom BMW-gruppen när Peter Schwarzenbauer går i pension senare i år. Det betyder att Nota förutom BMW:s bilar ska ta hand om motorcyklar, Rolls-Royce, Mini och nya digitala affärer. Framför allt ska han också sätta fart på gruppens försäljning av elbilar och laddhybrider. Under 2018 såldes närmare 142 000 laddbara fordon men i takt med att utbudet ökar måste den siffran öka.

– Först vill jag säga att många pratar om att sälja elbilar, vi gör det. Under 2018 var BMW marknadsledande, inte bara i premiumsegmentet utan på hela marknaden. Vi har varit en pionjär med i3 och vi gjorde en stor satsning på laddhybrider, säger Nota.

På bilsalongen i Genève avslöjade BMW en utökad satsning på laddhybrider som nu ska dels få längre räckvidd men också finnas som alternativ i hela modellprogrammet.

– Vi kommer att ha laddhybrider från 2-serie ända upp till 7-serie. Vi anser också att laddhybrider är ett sätt att snabbt förbättra luftkvaliteten i städer. Vi arbetar med staden Rotterdam där vi studerar hur förare av laddhybrider ska köra i elläget i citykärnan.

Där fanns också BMW iX3, märkets första helt eldrivna suv. Den bygger på den nya plattformen som ska kunna anpassas så att alla bilar som har den kan elektrifieras.

BMW Concept iX3

Foto: Hans Hedberg

BMW Concept iX3.

Är det svårt att bygga en laddhybrid som är rolig att köra?
– Nej, se på vår nya X5, det är en väldigt sofistikerad bil med en räckvidd på el på cirka 80 km och med en sexcylindrig bensinmotor. Kör du med bensinmotorn har du en väldigt trevlig känsla och den är väldigt rolig att köra.

– För oss är det viktigt att vi kan förlänga räckvidden på el med hjälp av fjärde och sedan femte generationen av eldrivlinor och batterier. Vi kan också få ut mer effekt från eldrivlinan vilket gör bilarna roligare att köra.

BMW iNext (iX5) 02

Behövs det nya regler inom EU för att använda geofencing i städerna och därmed kunna köra bilarna bara på el där så krävs?
– Regelverket utvecklas och det är därför vi testar beteende i Rotterdam de studierna kan utvecklas till nya regler.

Passar laddhybriderna på andra marknader, till exempel USA?
– I Kina drivs det mest av regelverk för elbilar. Vår 5-serie laddhybrid är framgångsrik i Kina. Vi ser också ett ökat intresse för laddhybrider i vissa stater i USA. I Kalifornien säljer också 5-serie laddhybrid bra.

Visa kommentarer