BMW 3-serie Touring, kombimodellen, har aldrig funnits i laddhybridutförande. Men det blir ändring på det när det snart är dags för G21:an av nya generationen 3-serie.

Nya BMW 3-serie, generation G20, presenterades i höstas och kort därefter var vi iväg och provkörde den i 320d-utförande. Nya generationen inkluderar även en laddhybridvariant som är förbättrad på flera punkter jämfört med föregångaren. Nya 330e har en tvåliters bensinmotor på 184 hästkrafter som samarbetar med en 68 hästkrafter stark elmotor som tillsammans genererar 252 hästkrafter och 420 newtonmeter. Siffrorna är desamma som hos föregångaren, men tack vara en XtraBoost-funktion kan effekten stundtals noteras till 292 hästkrafter.
Förbrukningen har sänkts, från föregångarens 0,21 liter per mil till 0,17 liter per mil, vilket innebär 39 gram koldioxid per kilometer, tio mindre än tidigare.
Batteriet har vuxit till sig och är nu på tolv kilowattimmar vilket tillåter längre körningar på el. På papperet handlar det om sex mil i stället för föregångaren 3,7 mil.

Nya 330e har bara presenterats i sedanutförande, men till skillnad från förra generationen kommer den även som kombi, eller Touring som karossformen kallas för i München. Först måste G21:an (kombiversionen av nya 3-serie) presenteras vilket sker senare i år.
Det är BMW:s produktchef Stefan Horn som bekräftar för Auto Express att 330e Touring är på ingång. Den lär finns tillgänglig på marknaden under 2020.

Någon helt eldriven 3-serie kommer vi däremot inte att få se. Stefan Horn menar att i4 fyller dess plats.

Visa kommentarer