Världens börser faller – tungt – i coronakrisen. Det betyder att företag som köpt på sig aktier med lånade pengar får problem. Ett exempel är Volvo Cars ägare Geely som uppges ha förlorat cirka 50 miljarder kronor på sina aktier i AB Volvo och Daimler.

Flera stora företagsförvärv och en offensiv strategi på börsen. Så har Geely med ordföranden och grundaren Li Shufu (bilden) byggt upp sitt bilimperium. Li Shufu fick stor uppmärksamhet när han investerade tungt i först lastbils-, maskin- och busstillverkaren AB Volvo och senare i Mercedes-ägaren Daimler. Enligt uppgifter när affärerna avslöjades hade Li Shufu lånat pengar för att köpa aktierna.

Nu drabbas framför allt fordonsbranschen hårt av coronakrisen och värdet på aktierna har sjunkit kraftigt den senaste tiden. Tyska Daimler aviserade redan före coronakrisen att aktieutdelningen skulle sänkas från 3,25 euro per aktie till 0,9 euro. Anledningen var det tuffa 2019 med minskad vinst och lönsamhet som följd.
Även AB Volvo har beslutat att minska sin aktieutdelning, speciellt efter att AB Volvo permitterade 20 000 anställda i Sverige. Att permittera och ta hjälp av staten för att betala löner och samtidigt ge aktieägarna ett stort tillskott anses politiskt omöjligt. Enligt politikerna får inte bolag som tagit del av permitteringar ha aktieutdelning.

Dagens Industri har tidigare skrivit att Geely vill ha utdelning. Men nu säger Geelys Sveriges kommunikationsansvarig Stefan Lundin så här till Dagens Industri:

– Det är ingen officiell hållning från Geely att ha utdelning. Vi följer styrelsens rekommendationer och vi har fullt förtroende för det styrelsen kommer fram till. Geely har ju ingen egen ledamot i styrelsen.

Enligt Lundin har Geely inga planer på att sälja Volvo-aktierna.

– Vi har inga planer på att ändra vårt innehav på något sätt för närvarande, säger Lundin till Dagens Industri.

Geely har stundtals satt Volvo Cars i pant för sina aktieköp och Geelys grundare Li Shufu har sagt att han lånat pengar på den internationella marknaden.
Men en hög belåning kan ställa till problem när aktiekurserna faller. Daimlers börskurs har tappat två tredjedelar av sitt värde. AB Volvo har backat 35 procent. Totalt betyder det att Geelys portfölj förlorat cirka 50 miljarder jämfört med värdet 2018.

Dessutom har Geely Auto, noterat på Hongkongbörsen, tappat 60 procent av sitt värde jämfört med 2018. Det är oklart exakt hur stor belåning Geely Holding har i dag. Och det vill inte heller Geely avslöja.

– Vi kommenterar inte skuldnivån, vi är dock högst konkurrenskraftiga jämfört med andra globala fordonskoncerner, säger Geelys talesperson Ash Sutcliffe till Dagens Industri.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer