Bosch lanserar billigt minihybridsystem

BRS är namnet på systemet som enligt Bosch kan göra hybrider av även de minsta och billigaste småbilarna. Allt som behövs är en starkare generator och ett 48-voltsbatteri.

Att säga att Bosch är en stor spelare i bilindustrin är en underdrift av stora mått, den tyska jätten levererar delar och system till i stort sett alla världens biltillverkare. Snart kan BRS komma att läggas till den listan. Bosch presenterar nu systemet Boost Recuperation System som ska fylla ut luckan mellan start/stopp-system och de dyra hybridsystemen.

BRS kan beskrivas som ett lite hybridsystem men det kan lika gärna betecknas som ett utbyggt start/stopp-system. Systemets hjärta är en kraftig generator som vid inbromsning samlar bromskraftenergi och vid acceleration bidrar med upp till 160 extra newtonmeter i vridmoment. Kraften lagras i ett 48-volts litiumjonbatteri. En extra funktion i BRS är att förbränningsmotorn stängs av när föraren lyfter foten från gaspedalen, både vid stopp och under körning. Man får alltså även en så kallad seglingsfunktion och under tiden förser 48-voltsbatteriet bilens alla system med kraft.

Förutom en bränslebesparing på upp till 15 procent pekar Bosch ut systemets enkelhet och flexibilitet som de stora fördelarna. Den kraftiga generatorn väger bara 8,5 kilo och är inte mycket större än en vanlig generator och den låga spänningen i systemet gör att det inte krävs några extra säkerhetsinstallationer, dessutom behöver mekaniker ingen specialutbildning för att arbeta på systemet.

BRS är främst konstruerat för små bilar med små motorer som kan behöva extra vridmoment vid acceleration. Det ska vara kompatibelt med alla olika typer av motorer och växellådor.

Visa kommentarer