Boxplay

Test av Citroën C4 Picasso, Ford S-Max, Renault Grand Scénic

Citroën C4 Picasso HDi

Det är inte svårt att hitta svaga punkter hos C4 Picasso. Instrumentering och reglage är en plumpar i protokollet. På de viktiga områdena glänser däremot C4 Picasso. Den är rymlig, ekonomisk och bekväm. Det är sådant som räknas.

Basfakta

Motor
Tvärmonterad 4-cyl radmotor med två överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 18:0. Borrning/slag 85/88 mm, volym 1 997 cm3. Max effekt 138 hk (100 kW) vid 4 000 r/min. Max vridmoment 270 Nm vid 2 000 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad sekventiell låda med automatfunktion. Motorvarv vid 110 km/h på högsta växeln 2 420 r/min.

Fjädring och hjulställ
Skruvfjädrar fram, luftfjädring bak. Individuell upphängning fram, halvstel axel bak.

Styrning
Kuggstång, servo. 2,75 rattvarv, vänd­cirkel 11,4 m.

Bromsar
Ventilerade skivor fram, skivor bak, låsningsfritt system.

Hjul
Fälgbredd 7 tum, däck 215/50 R17.

Testresultat – våra egna mätningar

Bränsleförbrukning
Sverigecykeln 0,80 l/mil.

Acceleration
0-100 km/h 14,4 s.

Bromssträcka
Ej mätt

Ford S-Max

Ford S-Max verkar i ett poängsammandrag som ett svagare kort. Men S-Max får sina toppbetyg i de omgångar som betyder något – komfort och utrymmen. Det ger den tyngd på marknaden och en given plats på shoppinglistan när familjen ska byta bil.

Basfakta

Kraftöverföring
Tvärmonterad 4-cyl radmotor med två överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 18,0. Borrning/slag 85/88 mm, volym 1 997 cm3. Max effekt 140 hk (103 kW) vid 4 000 r/min. Max vridmoment 330 Nm vid
2 000 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell växellåda. Motorvarv vid 110 km/h på högsta växeln 2 240 r/min.

Fjädring och hjulställ
Krängningshämmare fram och bak.
Fram skruvfjädring (McPherson) med undre triangellänkar. Bak multilänkaxel.

Styrning
Kuggstång, servo. 2,5 rattvarv, vänd­cirkel 11,1m.

Bromsar
Ventilerade skivbromsar fram, skivor bak, låsningsfritt system.

Hjul
Fälgbredd 6,5 tum, däck 215/0 R16.

Testresultat – våra egna mätningar

Bränsleförbrukning
Sverigecykeln 0,87 l/mil.

Acceleration
0-100 km/h 12,2 s.

Bromssträcka
Ej mätt

Renault Grand Scénic

Renault Grand Scénic är ett bra köp för den som inte behöver de extra utrymmen som erbjuds i C4 Picasso och Ford S-Max. Inga större svagheter men är inte priset i högsta laget?

Basfakta

Kraftöverföring
Tvärmonterad 4-cyl radmotor med två överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 17:1. Borrning/slag 80/93 mm, volym 1 870 cm3. Max effekt 130 hk (98,5 kW) vid 4 000 r/min. Max vridmoment 300 Nm vid 2 000 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell växellåda. Motorvarv vid 110 km/h på högsta växeln 2 320 r/min.

Fjädring och hjulställ
Skruvfjädrar fram och bak. Individuell upphängning fram, halvstel axel bak.

Styrning
Kuggstång, servo. 3,2 rattvarv, vänd­cirkel 10,7m.

Bromsar
Ventilerade skivor fram, skivor bak, låsningsfritt system.

Hjul
Fälgbredd 6,5 tum, däck 205/60 R16.

Testresultat – våra egna mätningar

Bränsleförbrukning
Sverigecykeln 0,76 l/mil.

Acceleration
0-100 km/h 13,1 s.

Bromssträcka
Ej mätt

Ladda ner testet


Bli prenumerant

Prenumerera på Teknikens Värld och få omedelbar tillgång till samtliga test.

= 49 kr
Köp 2 nummer för 49 kronor.
Du kan då gratis ladda ned samtliga test. Max 10/vecka.

Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer