Boxplay

Test av Citroën C4 Picasso, Ford S-Max, Renault Grand Scénic

Citroën C4 Picasso HDi

Det är inte svårt att hitta svaga punkter hos C4 Picasso. Instrumentering och reglage är en plumpar i protokollet. På de viktiga områdena glänser däremot C4 Picasso. Den är rymlig, ekonomisk och bekväm. Det är sådant som räknas.

Basfakta

Motor
Tvärmonterad 4-cyl radmotor med två överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 18:0. Borrning/slag 85/88 mm, volym 1 997 cm3. Max effekt 138 hk (100 kW) vid 4 000 r/min. Max vridmoment 270 Nm vid 2 000 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad sekventiell låda med automatfunktion. Motorvarv vid 110 km/h på högsta växeln 2 420 r/min.

Fjädring och hjulställ
Skruvfjädrar fram, luftfjädring bak. Individuell upphängning fram, halvstel axel bak.

Styrning
Kuggstång, servo. 2,75 rattvarv, vänd­cirkel 11,4 m.

Bromsar
Ventilerade skivor fram, skivor bak, låsningsfritt system.

Hjul
Fälgbredd 7 tum, däck 215/50 R17.

Testresultat – våra egna mätningar

Bränsleförbrukning
Sverigecykeln 0,80 l/mil.

Acceleration
0-100 km/h 14,4 s.

Bromssträcka
Ej mätt

Ford S-Max

Ford S-Max verkar i ett poängsammandrag som ett svagare kort. Men S-Max får sina toppbetyg i de omgångar som betyder något – komfort och utrymmen. Det ger den tyngd på marknaden och en given plats på shoppinglistan när familjen ska byta bil.

Basfakta

Kraftöverföring
Tvärmonterad 4-cyl radmotor med två överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 18,0. Borrning/slag 85/88 mm, volym 1 997 cm3. Max effekt 140 hk (103 kW) vid 4 000 r/min. Max vridmoment 330 Nm vid
2 000 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell växellåda. Motorvarv vid 110 km/h på högsta växeln 2 240 r/min.

Fjädring och hjulställ
Krängningshämmare fram och bak.
Fram skruvfjädring (McPherson) med undre triangellänkar. Bak multilänkaxel.

Styrning
Kuggstång, servo. 2,5 rattvarv, vänd­cirkel 11,1m.

Bromsar
Ventilerade skivbromsar fram, skivor bak, låsningsfritt system.

Hjul
Fälgbredd 6,5 tum, däck 215/0 R16.

Testresultat – våra egna mätningar

Bränsleförbrukning
Sverigecykeln 0,87 l/mil.

Acceleration
0-100 km/h 12,2 s.

Bromssträcka
Ej mätt

Renault Grand Scénic

Renault Grand Scénic är ett bra köp för den som inte behöver de extra utrymmen som erbjuds i C4 Picasso och Ford S-Max. Inga större svagheter men är inte priset i högsta laget?

Basfakta

Kraftöverföring
Tvärmonterad 4-cyl radmotor med två överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 17:1. Borrning/slag 80/93 mm, volym 1 870 cm3. Max effekt 130 hk (98,5 kW) vid 4 000 r/min. Max vridmoment 300 Nm vid 2 000 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell växellåda. Motorvarv vid 110 km/h på högsta växeln 2 320 r/min.

Fjädring och hjulställ
Skruvfjädrar fram och bak. Individuell upphängning fram, halvstel axel bak.

Styrning
Kuggstång, servo. 3,2 rattvarv, vänd­cirkel 10,7m.

Bromsar
Ventilerade skivor fram, skivor bak, låsningsfritt system.

Hjul
Fälgbredd 6,5 tum, däck 205/60 R16.

Testresultat – våra egna mätningar

Bränsleförbrukning
Sverigecykeln 0,76 l/mil.

Acceleration
0-100 km/h 13,1 s.

Bromssträcka
Ej mätt

Ladda ner testet


Bli prenumerant

Prenumerera på Teknikens Värld och få omedelbar tillgång till samtliga test.

= 49 kr
Köp 2 nummer för 49 kronor.
Du kan då gratis ladda ned samtliga test. Max 10/vecka.
Visa kommentarer