Bra att veta om däck – frågor och svar

Det är däckbytartider nu. Vintern har gått i idé och våren börjar göra sig påmind. Många frågetecken kring däck, både sommardäck och vinterdäck, uppstår och vi finns här för att räta ut dessa till svar.

Vilket är minsta tillåtna mönsterdjup? Hur förvarar jag mina däck bäst? Vilka däck ska jag egentligen köpa? Kan jag dra ut alla mina dubb och köra med däcken som friktionsdäck? Vilka RFT-däck är bäst? Kan jag gå upp en dimension? Hur bra är däck av märket Regal?

Frågorna i onsdagens chatt här på teknikensvarld.se var många. Teknikens Världs däckexperter Linus Pröjtz och Ruben Börjesson stod till ert förfogande under en hel timme och svarade på många intressenta frågeställningar.

Nu har vi summerat chatten som du kan ta del av nedan.

Ska du köpa nya sommardäck i år? Missa då inte vårt stora sommardäcktest.


Jonas F: Hej, En fråga angående däckfabrikat: Jag läste med intresse ert senaste sommardäcktest. Jag väntar på en nybeställd Mazda 3 2014, och tycker att testvinnaren Goodyear EfficientGrip verkar passa, jag är ute efter ett däck som bibehåller körglädjen hos Mazdan men som samtidigt inte är så bullrigt med tanke på att nämnda bil inte är särskilt tyst i sig. Jag tittade även på Michelin Sport i testet, men den aktuella dimensionen på 205/60-16 verkar inte finnas med detta däcket. Frågan är då ifall det är Goodyear EfficientGrip som menas i testet, och inte GoodyearEfficient Grip Performance (det var knepigt att sålla hos däckhandlare). Med styrrespons och körglädje tillsammans med rimligt låg ljudnivå i åtanke, är då testvinnaren Goodyear ett bra val till Mazda 3, eller har ni ett annat förslag? Mvh – Jonas F

Linus Pröjtz: Hej Jonas Goodyear EfficientGrip Performance – så heter vår testvinnare och inget annat. Vi ber om ursäkt för att det föll bort ur testet, så visst har du rätt i ditt iaktagande. Och visst är EfficientGrip Performance ett bra däck till en Mazda 3, helt klart. Kör på det!


Däckköpare: Hej, vill först tacka för att ni gör Sveriges bästa biltidning. Vad är minsta tillåtna mönsterdjup? Är det samma för sommardäck och vinterdäck?

Ruben Börjesson: 1,6 millimeter för sommardäck och 3 millimeter för vinterdäck när det används som vinterdäck.


Johan: Jag har en V70 D5 och ska köpa nya sommardäck. Tror det blir Continental. Ska jag köpa PremiumContact eller SportContact? Är det skillnad i komfort?

Linus Pröjtz: Hej Johan. Exakt hur stor skillnad det blir i komfort i just din bil mellan dessa bägge däck är svårt att säga utan att veta vilken dimensionen som avses. Men PremiumContact är mer komfortabelt. Det hanterar ojämnheter i vägen bättre och det ger en något lägre ljudnivå. Vilket du ska köpa? Om du verkligen prioriterar komfort så ska du välja PremiumContact, om styrrespons och ett något bättre grepp är din grej så ska du välja SportContact.


Thomas: Varför är inte Pirelli P7 Blue med i ert sommardäcktest?

Linus Pröjtz: Hej Thomas. Vi ville ha med Pirelli Cinturato P7 Blue eftersom det skulle ha varit en klockren utmanare till de övriga i testet så vi ställde frågan till Pirelli. Men det visade sig att vår dimension inte hade börjat tillverkas då vi skulle köra testet. Dessvärre inte mycket att göra åt det.


Toyota4ever: Hejsan. Mina vinterdäck har tappat många av sina dubb och jag vill helst inte köpa nya utan tänkte dra ut de dubb som är kvar och använda däcken nästa vinter som friktionsdäck. Vad tror ni om det? Skulle vara skönt att spara de pengarna.

Ruben Börjesson: Det är tillåtet, men vi rekommenderar det inte.


Gustav: Hej däckexperter! Jag har en klassisk fråga som jag aldrig kommer ihåg svaret på. Ska jag ha bästa däcken bak eller fram? Tack för en bra tidning och hemsida. Mvh Gustav

Ruben Börjesson: Bästa däcken bak är det råd du fått under många år. Det minskar risken för bakvagnssladd. Du tappar lite i bromssträcka, men får en stabilare bil. Har du en bil med antisladdsystem så är det inte lika viktigt. Då kan du ha de bästa däcken fram om det inte är mycket stor skillnad i slitage. Du får bättre styrning och broms. Eventuell instabilitet får då antisladdsystemet ta hand om.


Knopparp: Vid vanlig körning på landsväg undrar jag om det är någon större skillnad på så kallade budgetdäck och dyrare däck?

Linus Pröjtz: Hej Knopparp. När det gäller däck så får du vad du betalar för. Vi har gång på gång försökt att avliva den myten, att hitta testvinnare från budgetlägret – men misslyckats. I vårt senaste sommardäcktest är det samma sak igen, de billiga däcken har dålig komfort, de rullar tungt och gör att bilen drar mycket bränsle och de vattenplanar tidigare. Sådant påverkar alla bilförare hela tiden. och då har vi inte ens berört tvivelaktiga bromsprestanda och väguppträdande i övrigt på våta vägar. Så, jo, det är större skillnader på så kallade budgetdäck och dyrare däck vid vanlig körning på landsväg.


Toyota4ever: Har en fråga till. När blir däck för gamla?

Ruben Börjesson: Det går inte att svar enkelt på den frågan. Ett nytt däck åldras väldigt lite om det förvaras rätt. Ett däck i container på däckhotell över sommaren där det kan bli 60-70 grader varmt åldras snabbt. Svalt och mörkt ska däcken förvaras. Efter 5-6 säsonger är det dags att byta vinterdäck även om de inte är utslitna.


Moderator: Ni har väl inte missat att Teknikens Världs sommardäcktest för 2014 finns att ladda ned på teknikensvarld.se? 12 olika sommardäck är testade, här är länken: http://www.teknikensvarld.se/sommardack-2014/


Manne: Jag har haft en uppsättning däck liggande i ett kallt förråd i kanske tio år. De var rätt nya då. Om jag skulle plocka ut och använda dem nu, skulle det vara (1) lagligt? (2) att rekommendera?

Ruben Börjesson: Det finns ingen åldersgräns för däck i regelverket. Så det är tillåtet. Är det vinterdäck så är det tveksamt om du ska använda dem. De har åldrats och under de här tio åren har vinterdäcken blivit så mycket bättre. Sommardäck, möjligen, men de åldras också och de har också utvecklats mycket.


Örjan: Att bästa däcken ska sitta bak vet jag, men om det är en skillnad mellan de två bakdäcken, ska bästa däcket sitta till höger eller vänster?

Linus Pröjtz: Hej Örjan. Om det är stor skillnad i slitage mellan två hjul på samma axel så hade i alla fall jag undersökt så att det inte var något fel på bilen, alternativt stor skillnad i ringtryck mellan de bägge. I vår värld ska däcken vara ungefär lika slitna på samma axel, så om det är väldigt stor skillnad – det lutar åt nya däck.


Jenkis: Hej! Min kompis Morgan Hansson sa till mig att böterna för att köra med vinterdäck under vinterdäcksförbud baseras på antalet dubbar som sitter på däcken. Det vill säga böterna blir högre ju fler dubbar på däcken. Kan detta verkligen stämma?

Ruben Börjesson: Det är fel. 1 200 kronor är böterna om man inte har vinterdäck ”under föreskriven tid när vinterväglag råder”. Om det är alla hjul eller bara några spelar ingen roll. Det finns inget krav på dubbdäck.


Mats: Hej, kör en BMW 5-serie Touring och behöver skaffa nya sommardäck. Vilka RFT-däck rekommenderar ni (dimension 225/50-17 om jag minns rätt)?

Linus Pröjtz: Hej Mats. Behöver du verkligen RFT, eller vill du ha det? Vi rekommenderar aldrig RFT för vi tycker att den praktiska vinsten är för liten och de negativa aspekterna för stora. Däcket är hårdare vilket ger sämre komfort och vi har sett flera problem med riktningsstabilitet. Konstruktionen gör även att de är tyngre, vilket ökar rullmotståndet och bränsleförbrukningen i bilen. Om du verkligen vill ha RFT? Om du varit nöjd med däcken du kört på hittills, kanske ska du satsa på likadana.


Janne: Är det minsta mönsterdjup 1,6 millimeter på mina odubbade vinterdäck om jag sliter ut dem på sommaren.

Ruben Börjesson: Ja. I däckets huvudmönster. Och det är där slitagevarnarna sitter. På sidorna får det vara ännu mera slitet.


John: Jag läser mycket om däck. Nu väljer jag mellan två fabrikat Goodyear EfficientGrip och Dunlop SP Sport. Är det bra val? 225/55 R16 95 W. Vänliga hälsningar John L

Linus Pröjtz: Hej John! Svår fråga att svara på då det finns nio olika Dunlop-däck som heter SP Sport. Men Goodyear har verkligen utmärkt sig på sistone, EfficientGrip Performance är ett riktigt bra däck som vann vårt test – därför kan vi enkelt rekommendera det.


Jonte: Hej, råkade köpa V-däck till min Volvo S60 (140 hk) men enligt registreringsbeviset bör det vara W. Jag vet i efterhand skillnaden – men hur stor roll spelar detta egentligen mellan just V och W? Vid en undanmanöver kanske ja? Men registerar inte Volvo in samtliga motortyper av en modell för att det är billigast så?

Ruben Börjesson: Du ska ha sommardäck som klarar bilens ”konstruktiva maxhastighet”. V däck klarar 240 kilometer i timmen, W 270 km/h, och din bils konstruktiva maxhastighet är lägre. Det spelar alltså ingen roll. Jag har svårt att tänka mig att du skulle känna skillnad i en undanmanöver.


Leif Nyberg: Vad tycker ni om att alla nya bilar ska vara utrustade med ett speciellt övervakningssystem för däcktryck från 1 november? Känns krångligt att det även ska krävas sensorer i däcket för att det ska funka?

Ruben Börjesson: Det är smidigt när det fungerar. Kravet är att det ska finnas på bilen när den är ny, sen när du sätter på vinterhjulen krävs det inte längre. En EU-regel som Transportstyrelsen inte tycker att vi behöver och därför mildrat den så att kostnaden för att hålla det igång inte drabbar oss bilägare.


Dubbelpelle: Om jag väljer mellan några år gamla, lätt slitna ”kvalitetsdäck”, typ Continental eller Nokian, och nya ”budgetdäck”, typ Nankang eller vad de heter, vilket är det bästa valet? Ska jag köra vidare några säsonger till eller byta till nya, men billigare däck?

Linus Pröjtz: Hej Dubbelpelle. Det låter som att du undrar om du ska köra vidare på dina lätt slitna premiumdäck eller ersätta med nya budgetalternativ, så tolkar jag det i alla fall. Och då ska du köra vidare på dina premiumdäck, för i min värld så borde det vara runt 6 millimeter mönsterdjup kvar i ett lätt slitet däck.


Enok: Hejsan. Kan jag montera ett 245/30-18 däck, om orginaldimension är 225/40-18? Sitter för övrigt på en Audi A3. Tror fälgen är 8,5 tum bred.

Ruben Börjesson: Har däcken plats innanför skärmen och inte tar emot vid full fjädringsrörelse är det tillåtet. Fälgbredden duger bra.


Jenkis: Hur förvarar jag bäst däcken som inte är i bruk för att behålla dem i så bra skick som möjligt?

Ruben Börjesson: Rent, mörkt och svalt. Sitter de på fälg så gärna ett kilo mer luft.


Conny: Hej, jag har en fyhjulsdriven bil, en Subaru, och nu när jag tog fram sommardäcken ser jag att de är olika slitna. Hur kan det ha uppstått, borde inte alla däck slitas lika mycket när bilen driver på alla fyra?

Linus Pröjtz: Hej Conny. Olika slitage kan ävan bero på felaktig hjulinställning eller att du har kört runt med olika ringtryck i däcken.


Mattias: Beställt ny bil, en Seat Leon Cupra 280. Sitter Bridgestone 235/35-19. Vill byta till OZ Racing-fälgar 18-tums med däck i dimension 225/40-18. Villket är premium i denna dimension? Samt kommer jag märka skillnad, någon besparing? Roligare bil kanske?

Linus Pröjtz: Hej Mattias. Vi har mycket positiv erfarenhet av Michelin Pilot Sport-däck då de har visat sig kunna kombinera sportiga egenskaper med hyfsad komfort. När du går ner i bredd så förlorar du lite av väggreppet, men ljudnivån borde bli aningen bättre. Stötkomforten borde inte påverkas i någon nämnvärd riktning.


ULF: Hej! Exempelvis Audi, Mercedes, BMW med flera använder direkt avstämda däck. Exempelvis Audi (Ao) Mercedes (Mo) med flera. Hur viktigt är det att när de fabriksmonterade sommardäcken ska ersättas att däcken ersätts med ett märkesavstämt däck. Exempelvis vad skiljer ett Ao-däck mot ett exakt samma fabrikat, märke, mönster med mera mot ett icke Ao-märkt däck. M.v.h

Ruben Börjesson: Det skiljer. Däcket är anpassat till den bilmodell som det originalmonteras på. Det är normalt sett små skillnader. Alla biltillverkare jobbar tillsammans med däcktillverkarna som originalmonterar till deras bilar, men det är de du nämner som har märkt däcken så vi kan se att det är rätt däck. Det är svårt att få tag i exakt rätt däck på eftermarknaden. Både biltillverkare och däckbranschen anser i allmänhet att det är av så liten vikt att de inte tillhandahåller exakt rätt däck på eftermarknaden.


JonS: Hej! Funderar på att köpa däck. Vill gå ner lite i bredd och upp lite i dimension för att minska rullmotstånd, buller, spårkänslighet och för att öka komforten. Rullomkretsen blir den samma (+1,5 %) men jag blir tvungen att gå ner ett steg i belastningsindex, från 93 till 92. Är det något som kan bli ett problem? Är det dumt att gå ner ett steg?

Linus Pröjtz: Hej JonS. Svårt att säga om just belastningsindex kommer att innebära ett problem då jag inte vet vilken bil som däcken ska sitta på samt vilken max axelbelastning den är godkänd för. Skillnaden mellan 93 och 92 är 20 kg, de får bära 650 respektive 630 kg vardera. Borde inte innebära problem, men undersök vad som gäller för din bil.


AudiQ5: Ska köpa nya sommardäck till en Q5, blivit föreslagen att köpa Yokohama Geolandar G055. Hittar inga tester på detta, hur står det sig i konkurrensen?

Linus Pröjtz: Hej AudiQ5! Sorry, vi går bet där då vi inte har testat däcket i fråga.


Emil: Hej. Jag saknar test av känslighet för ståplattor i era däcktester. Tycker det skiljer mycket mellan olika däck på denna mycket irriterande egenskap. Borde vara ganska enkelt och objektivt med en accelerometer på stolfästet.

Ruben Börjesson: För massor av år sedan var det problem med ståplattor på en del japanska bilar. De stod på en båt till Europa i flera veckar med ”normalt” lufttryck. Numera har de högre lufttryck under transporten och då är problemet borta. Det går nog att mäta som du föreslår. Men vi har inte tyckt att det är ett speciellt stort problem på personbilar. Har du fått ståplattor så kan de gå att få bort genom att köra däcket varmt och sedan fylla på med mycket luft så att det svalnar utan att deformeras.


Audifan: Hej, det är så att jag har Pirelli Pzero 255/35-19-däck som är monterade på mina RS4-fälgar. Min bil är en Audi A4 B8 S-line och det är dags att byta alla däck då de är slitna. Vilka däck skulle ni rekommendera till bilen? Skulle vara skönt och få bort bullret och ojämnheter under körningen. Självklart ska de vara snygga också :)

Linus Pröjtz: Hej Audifan. Svårt fall, inte lätt att få bort bullret och den hårda gången med 255/35 R19. Dessutom landar du med största sannolikhet i ett sportdäck med din dimension. Och då är utbudet enormt i dag. Som jag skrev tidigare så har vi mycket positiv erfarenhet av Michelin Pilot Sport.


TG: Vilken är den minsta dimension på sommardäck jag kan ha till min Mercedes E 200 gas -13? Bilen går som taxi. Med vänlig hälsning, TG

Linus Pröjtz: Hej TG! Minsta dimensionen som Mercedes använde som standard för E-klass 2013 var 205/55 R16 (sedanversionen) och 225/55 R16 (kombiversionen).


Joakim: Hur är det med olika typer av asfalt, påverkar det värdena på EU-etiketten?

Ruben Börjesson: Man har en speciell asfalt när ljud, rullmotstånd och våtgrepp mäts. Den är mycket mer annorlunda än den dubbslitna asfalt vi kör på här i Sverige. Men när det gäller sommardäck så verkar EU-etiketten ge bra och riktig information även för svensk asfalt.


Joakim: När det gäller däckslitage, är det någon skillnad mellan årstiderna? Till exempel vår kontra höst?

Linus Pröjtz: Hej Joakim! Under våren är slitaget betydligt högre då vägytan är grövre efter dubbdäcksanvändning, sandning och så vidare.


Emil: Hej! Jag saknar test av känslighet för ståplattor i era däcktester. Tycker det skiljer mycket mellan olika däck på denna mycket irriterande egenskap. Borde vara ganska enkelt och objektivt med en accelerometer på stolfästet.

Linus Pröjtz: Hej Emil. Ser att Ruben även svarat på din fråga, men vi har inte reflekterat över att problemet är så stort, men får kanske revidera vår uppfattning. Vad tycker ni andra, är ståplattor ett stort problem?


Anders: Hade gärna sett att Hakka Black var med i ert test av sommardäck, men det var det inte. Har ni några kommentarer om det däcket?

Linus Pröjtz: Hej Anders. Vi har inga egentliga kommentarer kring Hakka Black då vi inte har testat det, men Nokian tar kliv framåt hela tiden. På vintersidan är de etablerade i toppen och vi ser att utvecklingsarbetet på sommarsidan ger tydliga resultat. I årets sommardäcktest presterade Hakka Blue på samma nivå som de bästa premiumdäcken. Ja, förutom Goodyear EfficientGrip Performance som var en snäpp bättre.


Marcus: Hur mycket ska man lita på däckföretagens uppgifter om bullernivå, rullmotstånd och våtegenskaper? Dessa kan skilja sig enormt när man jämför vad som sägs i tester.

Ruben Börjesson: Ljudet mäts utanför bilen på speciell asfalt i exakt hastighet. Rullmotstånd i en maskin på rullar och våtegenskaperna på en speciell asfalt med kontrollerad väta. I våra tester lyssnar vi inne i bilen, vi kör och mäter rullmotstånd på svensk asfalt och vi kör på dubbruggad asfalt när vi mäter våtgrepp. Där har du den stora skillnaden.


Ronnie Persson: Jag har Michelin Energy Saver 195/65 R15 på min Volvo V70 2,4 D -06. Dessa däck hade vid bytet nu, 4 millimeter på två däck och 5 millimeter på de två andra däcken. Funderar på om dessa däck håller säsongen ut? Kör totalt cirka 1 700 mil på sommardäck och cirka 800 mil på vinterdäcken per år. Om jag ska köpa nya däck till min bil, vad rekommenderar ni?

Linus Pröjtz: Hej Ronnie Persson. Frågan är mycket intressant, men jag skulle vilja veta hur många säsonger däcken har rullat på bilen. Att montera däcken med 4 millimeter och sedan köra 1 700 mil till är i mastigaste laget, inte minst efter denna vintern då flertalet vägar är riktigt slitna av dubbdäcksrivande. Detta kommer att ge stort däckslitage under första månaden efter bytet. Du måste helt enkelt hålla koll på slitaget och se till att åka med rätt ringtryck hela tiden för att däcken ska slitas rätt. Om du ska byta så är Goodyear EfficientGrip Performance vår rekommendation.


leif: Hej! Jag har en Saab 9-5 NG och undrar om det går bra att köra med BFGoodrich G-grip fram och Michelin Primacy HP bak, är detta bra däck?

Linus Pröjtz: Hej leif! Är däcken nya eller begagnade? Om de är begagnade, är de lika slitna? Svårt fall, återkom med mer info.


Peter Westling: Hej, frugan har en Peugeot 206 Griffe -04 med däckdimension 195/55-15 och jag undrar om man kan variera något på dimensionen?

Ruben Börjesson: Enligt reglboken så är det fritt att sätta på vad du vill bara det har plats innanför skärmarna och inte tar emot vid fulla rattutslag och full fjädringsrörelse. Du får inte gå ner i bärighet. Det finns både 16 och 17 tum som passar. Men då får din fru en bullrigare bil. 185/60-15 finns som passar på fälgarna. Det blir lite smalare och kanske lite högre och därmed tystare.


Saab 95: Hej! Jag har en Saab 9,5 2,0 i normalskick. Är det normalt numera att Michelin-däck bara håller 1 680 mil? Bör inte sådana däck gå att få ersatta på garanti?

Ruben Börjesson: Om du kör normalt så är det inte normalt. Jag tror att dina hjul inte pekar dit de ska. Kolla fram- och bakvagnsinställning.


Johan: Vad gäller angående hjulomkrets på bakaxel/framaxel och fyrhjulsdrift. Är det beroende av system? Vilken differens är acceptabel? Jag har själv bytt däck bak, men behållit de gamla fram på en Kia Sorento -10.

Ruben Börjesson: En Sorento har en koppling som drar bakhjulen. Det innebär att om det är så stor skillnad att kopplingen slirar lite, då riskerar du att skada fyrhjulsdriften. Ditt val låter riskabelt.


Conny: Okej, tack för svar på tidigare fråga! Jag undrar också hur jag ska tänka runt bankörning, eftersom jag är lite intresserad av det. Ska jag köpa en till uppsättning hjul till bilen eller håller standarddäcken för det?

Linus Pröjtz: Hej igen Conny. Förutom att se till att bilen är i bra kondition och att du själv även är det, så är rätt däck den absolut mest prisvärda trimningen du kan satsa på. Om du ska köra track days så skulle jag satsa på en omgång så kallade R-däck, gatgodkända racingdäck. De är allt som oftast värdelösa i vått, men ger dig en helt annan bil med mycket mer grepp på torrt. Kul!


Rasmus Gillingsjö: Jag värdesätter komfort och ljudnivå, i dag har jag 225/35-19 fram och 255/30-19 bak. Om jag skulle välja 225/40-19 fram och 255/35-19 bak, skulle jag då få bättre komfort? Finns det några uppenbara nackdelar, förutom ändringen i hastighetsmätaren?

Ruben Börjesson: Har det plats? Annars ser inte jag någon nackdel. Lite högre däck borde ge lite lägre ljudnivå och bättre komfort, men det är små marginaler vi talar om.


Nico Kroik: Vet ni om Continentals ContiSilent eller Pirellis motsvarighet kommer komma ut på marknaden och i så fall i mindre dimensioner, typ till en liten Colt? Om inte annat, vilket är det tystaste däcket ni skulle rekommendera?

Linus Pröjtz: Hej Nico Kroik. ContiSilent tillverkas bara i två stora dimensioner, men de säljs även på eftermarknaden. Hur Pirelli ligger till vet jag inte just nu, men jag ser inte att denna teknik kommer till små dimensioner då ljudproblemet inte är lika stort där. I vårt senaste sommardäcktest så var Continental ContiPremiumContact 5 och Michelin Energy Saver de två mest komfortabla däcken.


Andreas: Hej, min däckfirma rekommenderar märket Regal till äldre bilar, säg 2000 och bakåt. Vad är er erfarenhet av detta märke. Anledningen var att mindre dimensioner, 14 tum och neråt, inte uppdateras av premiumtillverkarna som primärt satsar (det vill säga uppdaterar) på 14 och uppåt. Kommentarer på detta? //A

Linus Pröjtz: Hej Andreas! Vi har ingen erfarenhet av märket Regal. Men jag håller inte med om att utvecklingen står stilla bland de mindre dimensionerna, det finns fortfarande många färska däckmodeller på marknaden som börjar från 13 tum.

Visa kommentarer