Full pott för Audi A6 och Volkswagen Touareg under de senaste testerna av Euro NCAP. Ford Tourneo Connect nådde inte hela vägen fram och än sämre gick det för Suzuki Jimny.

Nya Audi A6 fick fem stjärnor av fem möjliga i Euro NCAP:s senaste tester. Säkerheten för vuxna nådde 93 procent, för barn blev siffran 85 procent medan fotgängarskyddet fick 81 procent där skador på fotgängares bäckenben inte var tillfredsställande. De förarassisterande systemen fick 76 procent.
Den testade bilen var en A6 40 TDI Sportline, framhjulsdriven och vänsterstyrd.

Vår provkörning av nya Audi A6 kan du läsa här, kombiversionen, nya A6 Avant, kör vi i Teknikens Värld nummer 20/2018 som ligger på butikshyllan nu.

Även nya Volkswagen Touareg (läs vår provkörning här) kammade hem fem stjärnor och nådde 89 procent i betyg. Säkerheten för vuxna och barn fick betygen 89 respektive 86 procent. Fotgängarskyddet gav 72 procent och förarassisterande systemen 81 procent. Plumpen i protokollet kom rörande skador på fotgängare som lätt kan ådra sig bäckenbenskador.

Den testade bilen var av typen 3,0 diesel i Elegance-utförande med ratten på vänster sida.

Ford Tourneo Connect fick fyra stjärnor med poängen 92 och 79 procent för säkerheten för vuxna och barn medan säkerheten för fotgängare blev 65 procent och de förarassisterande systemen fick 75 procent. Säkerhetsbältet bak tenderade att glida av dockan som motsvarar ett tioårigt barn. Poängen för fotgängarskyddet dras ner av hårda A-stolpar.

Testad bil: 1,5 diesel i Titanium-version. Vänsterstyrd.

Nya Suzuki Jimny kammade hem blott tre stjärnor. Poängen lyder 73 procent för säkerheten för vuxna, 84 procent för barn. Fotgängarskyddet blev 52 procent och de förarassisterande systemen fick 50 procent.
Krockkudden i ratten bottnar vid kollision och Euro NCAP:s illustrationer visar även stora risker för skador på förarens bröstkorg och vuxna baksätespassagerares huvud. Säkerheten för barn var bra med undantag för viss risk för nackskador vid kollision.
Fotgängare drar på sig skador på grund av hårda A-stolpar och hård motorhuvskant. Dåligt var även filassistansen.

Testad version: 1,5L GLX.

Alla bilarna får underkänt på en punkt: Human Machine Interface, HMI-gränssnittet mellan människa och maskin. Ju mer avancerade bilarna blir ju större risk finns att föraren blir distraherad. Detta är dock i en övergångsfas, hävdar Euro NCAP, då bilarna tar över allt mer av själva framförandet. HMI kommer dock att bli allt mer viktigt för Euro NCAP när de ska bedöma bilar framöver.

Visa kommentarer
NUVARANDE Bra krockskydd i nya Audi A6 och Volkswagen Touareg – sämre i Suzuki Jimny
NÄSTA Ferrari bekräftar suv vid namn Purosangue