I undersöknings- och utbildningssyfte måste brandmän som rycker ut till olycksplatser ha kunskap om olika bilars konstruktioner. Därför har tyska ADAC låtit klippa upp elbilen BMW i3 som till stora delar är uppbyggd av kolfiber.

Gilla på Facebook för fler videoklipp!

Material och hållfasthet har förändrats över tid och dagens bilar med ofta kraftfulla säkerhetskonstruktioner skiljer sig från hur det var för bara några år sedan. Räddningspersonal som rycker ut till olycksplatser måste därför alltid vara kunskapsmässigt uppdaterade.

Tyska ADAC har publicerat en film som visar hur brandmän klipper upp en BMW i3 i utbildningssyfte för att inte behöva stå handfallna den dag då människors liv står på spel på på exempelvis Autobahn.
Att de har valt en BMW i3 beror på att just denna modell, BMW:s lilla elbil, är till stora delar en kolfiberkonstruktion. Att klippa upp en bil i kolfiber skiljer sig kraftigt från att klippa upp en bil uppbyggd med främst stålkonstruktioner. Kolfibern är enormt motståndskraftig och svårare att klippa i, men verktygen klarar det ändå.

Brandmännen har skydd för ansiktena och framför allt masker för munnen på grund av kolfiberns struktur. Kolfiber både dammar och splittras i små beståndsdelar när det klipps och knäcks sönder, något som brandmännen inte vill ha ner i luftvägarna.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer