Klassiska sportbilstillverkaren Marcos har inte upplevt någon lönsam utveckling sedan de återupptog produktionen för några år sedan. Därför lägger företaget ner igen – för sista gången?

1959 bildade Jem Marsh och Frank Costin bilmärket Marcos (första stavelserna i efternamnen bildade namnet – Marsh-Costin). Jem Marsh var en känd racingprofil medan Frank Costin hade erfarenhet från flygplansindustrin och tillsammans började de alltså att bygga – i dag klassiska – sportbilar.
Men företagets historia är allt annat än en vacker sådan. Den har kantats av ekonomiska problem och konkurser. 1970 gick Marcos i konkurs för att sedan återupplivas 1976 av Jem Marsh ensam vid rodret. År 2000 gick företaget i konkurs igen men än en gång återupplivades det, nu med hjälp från den förmögne Tony Stelliga från Kanada som såg potential i det brittiska bilbyggarföretaget. Trots hans och personalens uppoffringar för företaget har de aldrig lyckats att gå med vinst, minska kostnaderna och skapa ett eget kapital. Därför väljer nu Tony Stelliga att trycka på ”off-knappen” en gång för alla. Kommer detta klassiska sportbilsmärke att gå i graven en gång för alla, eller kommer någon annan förmögen person att gå in och försöka igen? Det verkar ligga någon sorts förbannelse i märket Marcos, oavsett vem som står bakom rodret.

Visa kommentarer