Bugattis bidrag till den lyxiga sedanklassen, 16 C Galibier, blir nu uppskjuten på obestämd tid. Bland annat vill Bugatti-chefen Wolfgang Dürheimer ha ännu fler avgasrör där bak.

Anledningen säger Wolfgang Dürheimer, som utöver att vara chef för Bugatti också är chef för Bentley, vara att han inte riktigt är nöjd med hur bilen ser ut för tillfället.
– För stunden har bilen inte nog med hästkrafter samt att den behöver mer utrymme och bättre komfort innan vi släpper den för allmänheten.

Det finns även funderingar inom Bugatti att om möjligt eventuellt utöka antalet utblås bak från åtta till tio. Ett faktum som skulle vara unikt i sitt slag. Wolfgang säger även att han hoppas och vill att bilen skall vara en ”argument stopper”, med det menar han att det inte ska finnas någon motsvarighet till Galibier. Man kan bara tänka sig hur slutprodukten kommer se ut, den version som nu stoppas har en gigantisk W16-motor på 8,0 liter som producerar runt 800 hästkrafter. De fyra turboaggregaten har dessutom bytts ut mot ett två-stegskompressorsystem vilket gör att motorn förmodligen kan trimmas upp emot 1 000 hästkrafter. All denna fakta gör att vi bara kan ponera hur slutprodukten kommer se ut, men det ser onekligen lovande ut.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer