Frågan om huruvida Bugatti ska ansluta sig till skaran av otippade bilmärken som presenterar en suv-modell har bollats fram och tillbaka. Bland bilfantaster vill säga. Tillverkarens vd Stephan Winkelmann har dock varit tydlig på den punkten:

– En suv skulle inte göra rättvisa åt varken varumärket eller dess historia, har han sagt i en intervju tidigare i år.

För brittiska Autocar har han dock avslöjat att märket är redo för att sjösätta en andra modell som inte är en renodlad sportbil. Att ersätta en befintlig bil med en ny är normalt inget problem inom Volkswagenkoncernen, dit Bugatti tillhör, det är svårare att presentera nya modeller i utbudet, menar Winkelmann.

Han understryker att man vill ha en andra bilmodell samt att man är redo att sätta igång på stört, efter klartecken från högre ort. Man har redan jobbat en hel del men ett resultat kan tidigast komma 2022.

Bugatti Galibier

Foto: Bugatti

Konceptet Bugatti 16 C Galibier.

Det som ligger på skissbordet är en modell som är billigare än dagens Chiron, en bil i 30-miljonersklassen. Den har en för märket ny karosstyp, är redo för vardagsbruk och är eldriven. Glöm det där med folkbil. Bilen måste enligt Winkelmann vara en ”riktig Bugatti för sitt segment” annars får man skapa ett nytt. Bilen ska vara ett riktmärke för andra tillverkare.

När det kommer till eldriften är han inte orolig. Tekniken kommer att få allt mer acceptans ju fler modeller som lanseras. Själva tekniken finns inom Bugattis räckhåll, menar han och kan syfta på vad som händer hos kollegorna Porsche och Audi. Bilen som sådan ska vara flexibel nog att kunna använda sig av det senaste inom tekniken.

Lägger vi ihop pusselbilarna är det en eldriven crossover som skulle kunna sluta upp vid Chirons sida, även om Stephan Winkelmann inte bekräftar det. Det är emellertid inte första gången som Bugatti suktat efter att erbjuda fler modeller. Så sent som 2016 ska man ha haft fyra varianter uppe för diskussion, en av dessa var halvkombin 16 C Galibier som ses på bilden ovan och som visades som koncept redan 2009.

Visa kommentarer