Nu har även den taklösa versionen av Bugatti Veyron – Grand Sport kallad – tagit del av motoruppgraderingen som innebär att 1 001 hästkrafter blir 1 200. Vridmomentet? Sanslösa 1 500 newtonmeter.

Har du retat dig på att världens snabbaste bil – Bugatti Veyron Super Sport – inte passar så bra när du vill visa upp dig och din bil vid stadens uteställen? Ingen ser dig ju eftersom den har ett tak som döljer dig.

Då kan du genast sluta att reta dig på det eftersom Bugatti nu äntligen tagit förnuftet tillfånga och presenterar Super Sport-motorn i Grand Sport-versionen, det vill säga den taklösa roadstern.
Det betyder att Bugatti Veyron Grand Sport får tilläggsbeteckningen Vitesse (franska ordet för fart) och att den 8,0 liter stora W16-motorn med fyra turboaggregat får 1 200 hästkrafter i stället för 1 001. Vridmomentet ökar samtidigt från 1 250 till 1 500 newtonmeter.
Men det är inte exakt samma motor som i takförsedda Veyron Super Sport. Bugattis franska motoringenjörer har fått jobba lite extra med att se till att motorn får tillräcklig kylning, vilket enligt Bugatti är lite mer komplicerat när det handlar om en öppen bil med en motor som motsvarar en 36-del av effekten hos M/S Silja Symphony.
Även chassi och kaross har modifierats något för att bibehålla stabiliteten trots ökad effekt.

Bugatti berättar inte hur snabb Veyron Grand Sport Vitesse är men att den är världens snabbaste cabriolet råder väl ingen tvekan om. Veyron Super Sport, takförsedda syskonet, innehar ju världsrekordet i topphastighet med 431 km/h. Den siffran är genomsnittshastigheten uppmätt under två sprintar.
Mycket möjligt är det som så att toppfarten är reglerad då taket är avplockat. Exempelvis gör vanliga Veyron Grand Sport 407 km/h med taket på och ”endast” 360 km/h när taket är av.

På Genèvesalongen nästa vecka är det världspremiär för Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse. Om du nu funderar på att köpa en efter världspremiären får du vara beredd på att slänga upp en rätt stor slant. Någon prislapp är inte känd, men som fingervisning kan vi ta att en ny Veyron Super Sport såldes nyligen i Storbritannien för motsvarande 22 miljoner kronor. Det gör modellen till världens dyraste nya bil genom tiderna.

Visa kommentarer