Bugatti Veyron i nytt extravagant utförande

Vi har tappat räkningen på hur många specialversioner som Bugatti släppt av världens snabbaste bil Veyron. Här har du ytterligare en. Denna gång som en hyllning till Meo Costantini.

Många tjocka plånböcker kommer att cirkulera på bilsalongen i Dubai som öppnar i dag och sin vana trogen ställer Bugatti upp med en bil som ska locka till tre affärer.
Den franska supersportbilstillverkaren ställer nämligen ut den tredje bilen i en serie om sex som hyllar olika personer som har varit viktiga för Bugatti sett ur ett historiskt perspektiv. Tre exemplar av Bugatti Legend ”Meo Costantini” Veyron Grand Sport Vitesse ska byggas. Tre exemplar som ska inbringa 18,4 miljoner vardera, skatt och leverans ej inräknat.

Bartolomeo ”Meo” Costantini var nära vän till Bugattis grundare Ettore Bugatti och blev involverad i företaget efter första världskrigets slut. Det började med att han modifierade en Bugatti Type 13 och slutade med att han var chef för företagets fabriksteam samtidigt som han tävlade i en Bugatti Type 35. Han vann bland annat Targa Florio på Sicilien två gånger och Spaniens Grand Prix en gång.
Nu får han alltså en Veyron uppkallad efter sig och precis som övriga fem bilar i serien ”Les Légendes de Bugatti” är det Gran Sport Vitesse-versionen det gäller, det vill säga den taklösa varianten av Veyron Super Sport.
Under huven hittar vi som vanligt den 8,0 liter stora W16-motorn med fyra turboaggregat som utvecklar monstruösa 1 200 hästkrafter och 1 500 newtonmeter. Det tillåter den tunga bilen att göra 0-100 km/h på 2,6 sekunder och nå 408,84 km/h med taket av. Det gör bilen till världens snabbaste serieproducerade roadster någonsin – ett rekord du kan se på film här.

Större delen av karossen består av kolfiber förutom vissa delar som är i aluminium, exempelvis dörrbladen och framskärmarna som har polerats upp till högblank finish. Den blå kulören kallas Bugatti Dark Blue Sport och är speciellt framtagen för Bugatti Legend ”Meo Costantini” Veyron Grand Sport Vitesse.
Som en påminnelse av Meo Costantinis vinster på Targa Florio har man på undersidan av den stora bakvingen målat banans sträckning. Denna hittas även på kolfiberytan mellan förar- och passagerarstol.
Interiört är det lika vackert (eller fult enligt vissa) som i övriga Veyron-modeller men med en tydlig skillnad. Med hjälp av laser har man på dörrsidorna graverat in bilder från Meo Costantinis karriär med Type 35.

Har du sisådär 23 miljoner kronor tillgängliga för bilköp kanske det är läge att besöka Dubai i dagarna för att lägga vantarna på en Bugatti Legend ”Meo Costantini” Veyron Grand Sport Vitesse. Om nu inte de tre exemplaren redan är tingade.

Visa kommentarer