Test av Citroën Evasion 2,0, Hyundai Trajet GLS, Mazda MPV och Toyota Previa 2,4 Aut.

Citroën Evasion 2,0 16V

Basfakta

MÅTT OCH VIKT (cm/kg)
Axelavstånd 282, längd 445, bredd 182, höjd 171, spårvidd fram/bak 153/154. Tjänstevikt 1680, maxlast 640, släpvikt 1300, taklast 75. Tankrymd 80 liter.

MOTOR
4-cyl tvärmonterad radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,8. Borrning/slag 85/88 mm, volym 1997 cm3. Max effekt 138 hk (100 kW) vid 6000 r/min. Max vridmoment 190 Nm vid 4100 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING
Motorn fram, framhjulsdrift, 5-växlad låda. Hastighet på högsta växeln vid 1000 r/min: 35 km/h.

STYRNING
Kuggstång, servo. 3,0 rattvarv, vändcirkel 11,7 meter.

HJUL
Fälgbredd 6 tum, däck 205/65 R15.

BROMSAR
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

FJÄDRING/HJULSTÄLL
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben och undre triangellänkar. Bak halvstel axel i bakåtriktade bärarmar och panhardstag.

Testbetyg

Utrymmen/kvalitetsintryck
PLUS: Överraskande rymlig i förhållande till sin längd.
MINUS: Dåligt med prylfack. Inga drickahållare fram.

Köregenskaper
PLUS: Bra styrning, bra chassi. Bra runt-om-sikt.
MINUS: Inte lika väl avstämd fjädring som Sharan.

Motor/kraftöverföring
PLUS: Förvånande bra prestanda och rimlig förbrukning.
MINUS: Lite sladdrig växellåda.

Utrustning
PLUS: Har det mesta utom AC som standard.
MINUS: Inga sidokrockkuddar. Inget trepunktsbälte på mittplats.

Ekonomi
PLUS: Lågt inköpspris. Rimliga ägandekostnader.
MINUS: Citroën är inget stort märke i Sverige, vilket påverkar andrahandsvärdet.

Säkerhet
Fick tre stjärnor av Euro-Ncap. Vid frontalkollision trängde rattstången långt upp i kupén. Fotutrymmet demolerades också kraftigt.

Mazda MPV

Basfakta

MÅTT OCH VIKT (cm/kg)
Axelavstånd 283, längd 463, bredd 181, höjd 176, spårvidd fram/bak 153/152. Tjänstevikt 1840, maxlast 610, släpvikt 1900, taklast 75. Tankrymd 70 liter.

MOTOR
4-cyl tvärmonterad radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 5 ventiler per cylinder. Turbo, laddluftkylare. Kompression 9,5. Borrning/slag 81/86,4 mm, volym 1 781 cm3. Max effekt 150 hk (110 kW) vid 5800 r/min. Max vridmoment 220 Nm vid 1800 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING
Motorn fram, framhjulsdrift, 6-växlad låda. Hastighet på högsta växeln vid 1000 r/min: 41,4 km/h.

STYRNING
Kuggstång, servo. 3,3 rattvarv, vändcirkel 11,9 meter.

HJUL
Fälgbredd 6 tum, däck 205/60 R15.

BROMSAR
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

FJÄDRING/HJULSTÄLL
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. fram undre triangellänkar. Bak tvärgående centralbalk med bakåtriktade bärarmar.

Testbetyg

Utrymmen/kvalitetsintryck
PLUS: Utrymmen. Plastig men förmodligen hög kvalitet.
MINUS: Osköna stolar.

Köregenskaper
PLUS: Mjuk och komfortabel men samtidigt stadig.
MINUS: Känns för mjuk vid full last.

Motor/kraftöverföring
PLUS: Stark på låg- och mellanvarv.
MINUS: 122 hästkrafter är lite för lite. Dåligt miljöindex.

Utrustning
PLUS: Luftkonditionering är standard. Och sidokrockkuddar.
MINUS: Inget trepunktsbälte på mittplats. Bakre stolar kostar extra.

Ekonomi
PLUS: Tryggt köp, bra garantier.
MINUS: Saknar vagnskadegaranti. Det gör övriga testbilar också. Men inte VW.

Säkerhet
Mazda MPV har krocktestats av amerikanska NHTSA och klarade sig mycket bra i kollision både framifrån och från sidan. Bilen som krockades var inte utrustad med sidokrockkuddar.

Volkswagen Sharan

Basfakta

MÅTT OCH VIKT (cm/kg)
Axelavstånd 283, längd 463, bredd 181, höjd 176, spårvidd fram/bak 153/152. Tjänstevikt 1840, maxlast 610, släpvikt 1900, taklast 75. Tankrymd 70 liter.

MOTOR
4-cyl tvärmonterad radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 5 ventiler per cylinder. Turbo, laddluftkylare. Kompression 9,5. Borrning/slag 81/86,4 mm, volym 1781 cm3. Max effekt 150 hk (110 kW) vid 5800 r/min. Max vridmoment 220 Nm vid 1800 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING
Motorn fram, framhjulsdrift, 6-växlad låda. Hastighet på högsta växeln vid 1 000 r/min: 41,4 km/h.

STYRNING
Kuggstång, servo. 3,3 rattvarv, vändcirkel 11,9 meter.

HJUL
Fälgbredd 6 tum, däck 205/60 R15.

BROMSAR
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

FJÄDRING/HJULSTÄLL
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. fram undre triangellänkar. Bak tvärgående centralbalk med bakåtriktade bärarmar.

Testbetyg

Utrymmen/kvalitetsintryck
PLUS: Bra stolar fram, bra komfort. Hög kvalitetskänsla.
MINUS:Minst lastutrymme.

Köregenskaper
PLUS: Bra vägegenskaper, skön fjädring och fin styrning.
MINUS: Varför så dystert mörksvart inuti?

Motor/kraftöverföring
PLUS: Stark men mjuk motorgång. Utmärkt växellåda.
MINUS: Dåligt miljöindex.

Utrustning
PLUS: Trepunktsbälten på alla sittplatser.
MINUS: Komfortpaket kostar 26600 kronor.

Ekonomi
PLUS: Högt andrahandsvärde. Vagnskadegaranti.
MINUS: Dyrt komfortpaket.

Säkerhet
Sharan säckade ihop oroande mycket i Euro-Ncaptest vid frontalkrock. Sidokrock gick bättre och torde klaras ännu bättre nu med sidokrockkuddar som standard.


Hyundai Trajet

Basfakta

MÅTT OCH VIKT (cm/kg)
Axelavstånd 283, längd 470, bredd 184, höjd 171, spårvidd fram/bak 157/157. Tjänstevikt 1720, maxlast 580, släpvikt 1500, taklast 75. Tankrymd 65 liter.

MOTOR
4-cyl tvärmonterad radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10. Borrning/slag 85/88 mm, volym 1997 cm3. Max effekt 136 hk (99 kW) vid 5800 r/min. Max vridmoment 180 Nm vid 4000 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING
Motorn fram, framhjulsdrift, 5-växlad låda. hastighet på högsta växeln vid 1000 r/min: 36,7 km/h.

STYRNING
Kuggstång, servo. 3,3 rattvarv, vändcirkel 11,3 meter.

HJUL
Fälgbredd 6 tum, däck 215/65 R15.

BROMSAR
Skivor fram (ventilerade) och trummor bak. Låsningsfritt system.

FJÄDRING/HJULSTÄLL
Skruvfjädring fram och bak. Fram fjäderben, undre tvärlänkar och krängningshämmare. Bak halvstel axel och bakåtriktade bärarmar.

Testbetyg

Utrymmen/kvalitetsintryck
PLUS: Rymlig, bra stolar fram. Hygglig kvalitetskänsla.
MINUS: Lite sämre sittkomfort i baksätena.

Köregenskaper
PLUS: Bekväm.
MINUS: Fjädringen är väl gungig och styrkänslan vag.

Motor/kraftöverföring
PLUS: Motorn har hygglig ork när den varvas.
MINUS: Svag på låga varvtal. Dåligt miljöindex.

Utrustning
PLUS: I GLS-version saknas inte så mycket.
MINUS: Inga sidokrockkuddar. Inget trepunktsbälte på mittplats.

Ekonomi
PLUS: Lågt inköpspris.
MINUS: Halvdant andrahandsvärde.

Säkerhet
Trajet får tre stjärnor tills den bevisat sig i något oberoende krocktest.

Toyota Previa

Basfakta

MÅTT OCH VIKT (cm/kg)
Axelavstånd 290, längd 475, bredd 179, höjd 178, spårvidd fram/bak 155/153. Tjänstevikt ca 1700, maxlast 470, släpvikt 1600, taklast ej uppgift. Tankrymd 75 liter.

MOTOR
4-cyl tvärmonterad radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 9,6:1. Borrning/slag 88,5/96 mm, volym 2362 cm3. Max effekt 156 hk (115 kW) vid 5600 r/min. Max vridmoment 225 Nm vid 4000 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING
Motorn fram, framhjulsdrift, 4-växlad automatlåda. Hastighet vid 1 000 r/min på högsta växeln: 39,7 km/h.

STYRNING
Kuggstång, servo. 3,5 rattvarv, vändcirkel 11,6 meter.

HJUL
Fälgbredd 6 tum, däck 215/60 R16.

BROMSAR
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

FJÄDRING/HJULSTÄLL
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben och undre triangellänkar. Bak torsionsaxel.

Testbetyg

Utrymmen/kvalitetsintryck
PLUS: Förmodad mycket hög byggkvalitet.
MINUS:Extremt plastig interiör, men snygg. Lasttröskel.

Köregenskaper
PLUS: Komfortabel.
Småstötig över broskarvar, brunnslock och dylikt.

Motor/kraftöverföring
PLUS: Stark och smidig motor. Skönväxlande automatlåda.
MINUS: Törstig. Miljöindex.

Utrustning
PLUS: Radio och AC är standard.
MINUS: Sidokrocckuddar finns ej och inget trepunktsbälte påmittplats.

Ekonomi
PLUS: Historiskt ett av de mest problemfria märkena.
MINUS: Toyota Previa har blivit riktigt dyr.

Säkerhet
Enligt Toyota klarar Previa alla nuvarande säkerhetskrav och alla kända kommande. Vi får se när den krockas av ett oberoende institut. Tills vidare ? tre stjärnor.

Ladda ner testet


Bli prenumerant

Prenumerera på Teknikens Värld och få omedelbar tillgång till samtliga test.

= 49 kr
Köp 2 nummer för 49 kronor.
Du kan då gratis ladda ned samtliga test. Max 10/vecka.

Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis 2 första månaderna
(därefter 99 kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer