Bygget med att göra om E16 till elväg har inletts

En kort sträcka av E16 mellan Sandviken och Kungsgården/Storvik ska elektrifieras för att minska utsläppen från tung trafik. Nu har ombyggnationen påbörjats.

Gilla på Facebook för fler videoklipp!

I somras kunde du på teknikensvarld.se läsa att en ungefär två kilometer lång sträcka av E16 mellan Sandviken och Kungsgården/Storvik ska bli elväg under 2016. Nu har första spadtaget tagits. I en första omgång ska fundamenten anläggas. Dessa ska stå färdiga senast den 18 december.
Nästa steg blir att uppföra elledningarna, något som är planerat till våren 2016 när snön har försvunnit.
Någon gång i april eller maj nästa år är den elektrifierade sträckan av E16 redo att tas i bruk. Den tidigare planerade premiärkörningen var tänkt att genomföras i januari 2016, men så blir det inte.

När elvägen, som är den första av sitt slag i Europa, står färdig ska tung trafik kunna köra sträckan utan några som helst utsläpp. Lastbilarna kommer att vara utrustade med en så kallad strömavtagare monterad bakom hytten. Dess kontaktskenor släpar mot elledningarna för att ta upp ström. Lastbilarna kan utrustas med mindre dieselmotorer än standard, motorer som lämpar sig för kortare sträckor utanför kontaktledningsnätet.

Gävle till Borlänge

I framtiden ska hela sträckan mellan Gävle och Borlänge vara elektrifierad. Bild: Google Maps.

Den två kilometer långa sträckan kommer att fungera för test och i demonstrationssyfte. Tanken är att hela sträckan från Gävle Hamn till Borlänge, plus en avstickare till Avesta, ska vara elektrifierad i framtiden. Flera företaget är med i satsningen, bland annat Sandvik, SSAB, Scania och Siemens samt regionala elbolag och högskolan i Gävle. Även staten har skjutit in några miljoner i projektet.
Denna längre, över tio mil långa sträckan har beräknats kosta 1,2 miljarder kronor.

E16-elvägen blir inte den enda i Sverige. Utanför Rosersberg norr om Stockholm ska det också göra elektrisk väg, men där använder man en annan teknik. I stället för kontaktledningarna i luften ska man bygga in elektriska skenor i asfalten. Hur den tekniken fungerar kan du se på film här.

Visa kommentarer