Det förhållandevis nystartade kinesiska bilmärket Byton kommer att lanseras i Europa under nästa år. Hedin Bil blir sälj- och servicepartner både här hemma i Sverige men också i Norge. Det var tidigare sagt att Bytons modell M-Byte skulle komma redan i år men nu har det alltså skjutits fram till mitten av 2021 i stället.

Byton berättar att de har fått ihop 65 000 förhandsbokningar på M-Byte varav 25 000 har slutdestination Europa. Hela 16 000 av dessa kommer att hamna i Norge respektive Sverige där Norge står för den större delen. Elbilshysterin är ändå snäppet värre i vårt grannland där elbilen är det nya rosa. Elbilen står för en betydande andel av nybilsförsäljningen i Norge även om den har backat en del på sistone. Norge har satt höga mål och får jobba lite på sitt mål att nybilsförsäljningen ska vara helt utsläppsfri från 2025.

Byton M-Byte

Under andra halvan i år ska Byton sätta igång möjligheten att göra en ny typ av förbeställning där kunden via en deposition på ungefär 5 300 kronor (€ 500) försäkrar sig om att få en tidig produktionsplats av sin bil. Depositionen är så klart återbetalningsbar fram tills dess att köpekontraktet är underskrivet.

Så vad är det man köper och vad kostar det? M-Byte är en elsuv, inget nytt under solen där, som ligger i samma segment som BMW X5 och Mercedes GLE befinner sig i. Instegsmodellen har ett 72 kWh batteri och bakhjulsdrift har en toppeffekt på 272 hk samt en räckvidd på upp till 36 mil enligt WLTP-körcykeln. Den fixar 0-100 km/h sprinten på 7,5 sekund. Det finns även en modell med fyrhjulsdrift och ett större batteri på 95 kWh som har en toppeffekt på 408 hk och en räckvidd på upp till 43,5 mil. Den fixar 0-100 km/h på 5,5 sekund.
Vill du i stället ha den värre versionen med enbart bakhjulsdrift så kommer du 2,5 mil längre, sammanlagt 46 mil. Vi har dessvärre inget pris på alla olika modeller, men vi vet att instegsmodellen kommer att kosta från 475 000 kronor (€ 45 000), men då är varken moms, frakt eller leveranskostnad inräknat.

LÄS MER: Allt om Byton

För de pengarna får du en bil utrustad med en av de största skärmarna vi har sett i en bil, en skärm som kan visa en hel radda olika saker samtidigt. Om du vill kan du välja en 2 + 2 i stället för det traditionella 2 + 3 baksätet. Gör du det får du två separata stolar i baksätet som är individuellt justerbara och erbjuder en annan typ av komfort jämfört med det mer traditionella baksätet.

M-Byte är 4875 millimeter lång, 1970 millimeter bred och 1665 millimeter hög. Den har en hjulbas på 2950 millimeter och det vätskekylda batteripaketet är placerat mellan hjulaxlarna.
Den har möjlighet att snabbladdas med DC-laddare upp till 150 kW och laddar ett tomt batteri till 80% på 35 minuter.

Byton M-Byte Frankfurt 2019

Foto: Byton

Under andra kvartalet 2021 ska Byton öppna sin första butik i Zurich, Schweiz. Senare är tanken att det ska öppnas fler såna här konceptbutiker i olika europeiska städer, bland annat i Oslo. Det återstår att se om vi får en butik här i Sverige också.

Vi har även fått reda på att Hedin Bil har slutit ett avtal med Ford som gör gällande att Hedin Bil utses till importör av Fords olika produkter och tjänster i Sverige. Dessutom har de undertecknat en överenskommelse om att ta över Fords nationella försäljningsbolag här i Sverige. Det är planerat att ske den 1 augusti i år under förutsättning att berörda myndigheter godkänner det hela.
Hedin Bil började sälja Ford under 2016 och har märkt av en stadig ökning gällande försäljningen av märket inom koncernen.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer