Cadillac CT6 är 5,2 meter amerikansk lyx

Cadillac har nu dragit skynket av nya flaggskeppet CT6 som är amerikanernas motsvarighet till Mercedes S-klass. Trots storleken erbjuds inte motorer med fler än sex cylindrar.

Gilla på Facebook för fler videoklipp!

Cadillac har redan ett flaggskepp vid namn XTS. En 513 centimeter lång lyxlimpa som i och med dagens presentation av CT6 får kliva ned ett steg på flaggskeppsstegen. Cadillac CT6 mäter nämligen 518,4 centimeter på längden och får mer ses som en konkurrent till långversionerna av Audi A8, BMW 7-serie och Mercedes S-klass. Tyskarna är dock några centimeter längre. XTS är i stället mer likvärdiga tyskarna när de har normal hjulbas.

CT6 är en lyxbil med allt vad det innebär. Rymlig och med rejält benutrymme i baksätet. Bilen är femsitsig även om mittplatsen bak kanske mest är för syns skull. Här är det i stället mittarmstödet som ska ta plats med sina inkopplingsmöjligheter av extern elektronik och reglage för inställning av övriga baksätesplatser. Skjutmånen är väl tilltagen och sätena har både massage och värme, precis som i sätena fram. Två infotainmentskärmar på vardera tio tum finns dolda i framstolarnas ryggar. Skärmen på instrumentbrädan är något större, 10,2 tum med en upplösning på 1280×720 pixlar, det vill säga inte Full-HD.
Självklart är CT6 utrustad med GM:s 4G-baserade kommunikationstjänst OnStar med hotspot-möjligheter. Laddningen av mobiltelefonen behöver man som CT6-ägare inte oroa sig för då den sker trådlöst.
Ljudet står Bose för och antalet högtalare uppgår till makalösa 34 stycken. Världsrekord redan från fabrik?
Listan över säkerhetsutrusning är lång, som sig bör på en bil av den här kalibern. Autobroms och fotgängarupptäckt, parkeringsassistans, nattseendefunktion och kameraöverblick med 360-gradersvy är några av finesserna som finns i CT6.

Cadillac CT6 2016

Cadillac CT6 baseras på GM:s nya lyxbilsplattform Omega som använder sig av aluminium i hög utsträckning. Modellen sägs vara en av världens lättaste och spänstigaste lyxbilar med en vikt som understiger 1 678 kg.
Motoralternativen är tre och består av en fyrcylindrig turbomaskin på 2,0 liter och omkring 265 hästkrafter, en V6-maskin på 3,6 liter och omkring 335 hästkrafter samt ytterligare en V6-maskin men som med 3,0 liters cylindervolym når upp till omkring 400 hästkrafter och 553 newtonmeter tack vare överladdning.
Alla motorerna är sammankopplade med en åttastegad automatlåda som för kraften ned i marken via bakhjulen. Fyrhjulsdrift finns också.

Intressant är att många förknippar en lyxbil av den här storleken med V8-motorer, men det gör alltså inte Cadillac trots att deras huvudmarknad är på hemmaplan i USA. Detta kan ses som ett gott tecken för Volvo som med nya XC90 (och övriga kommande modeller) enbart satsar på fyrcylindrigt, något som vissa skeptiker ifrågasatt och sett som omdömeslöst med tanke på de amerikanska köparna.

Produktionen av Cadillacs nya flaggskepp påbörjas mot slutet av året. Försäljningen kommer igång strax därefter, först i USA och senare i bland annat Europa.

Visa kommentarer