Caterham, Marussia och Toro Rosso i sista stund

Caterham CT03, Marussia MR02 och Toro Rosso STR8 – tre nya vagnar för Formel 1-säsongen 2013. Se dem här och följ vår blogg direkt från testerna på Jerez.

Med bara timmar kvar till årets första test på Jerez-banan drogs täcket av ytterligare två Formel 1-bilar för 2013 års säsong: Marussia MR02 och Caterham CT03.
MR02 markerar en nystart för stallet. Bilen är utvecklad på traditionellt vis i vindtunnel i stället för på virtuell väg via dator.
Stallet har gjort sig av med meriterade Timo Glock och signat en ”betalförare” i form av Max Chilton som tidigare har kört för stallets GP2-stall. Den andra sitsen hos Marussia är ännu vakant.

Marussias ende konkurrent längst bak i fältet i år blir Caterham, då HRT har ställt in 2013 års kampanj. Caterham CT03 presenterades även den under tisdagsmorgonen och här handlar det också om en vidareutveckling av fjolårsbilen. Liksom i andra andra stall jobbas det redan nu med 2014 års bil, en säsong som kommer bjuda på nytt reglemente med nya motorer.
Diffusor, motorhuv och sidorna bredvid sittbrunnen har stuvats om på CT03 för bättre luftflöde.
Även Caterham har gjort sig av med väletablerade namn och förarduon i år stavas Charles Pic (från Marussia) och Giedo van der Garde, som tidigare varit stallets tredjeförare.

I måndags kväll var Toro Rosso STR8 i fokus. Med den hoppas stallet ta sjätteplats i konstruktörsmästerskapet. Förarna är kvar från förra året: Daniel Ricciardo och Jean-Eric Vergne.

Williams bil, FW35, presenteras inför nästa test den 19 februari.

Just nu pågår årets första tester på Jerez-banan. Teknikens Värld med Janne Blomqvist livebloggar direkt på plats. Missa inte!


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer