När vi provkörde diesel-Voyager (26/07) klagade vi på sladdrig växelspak, vag styrning, slamrigt hjulställ och usel materialkvalitet. Nu är det dags att prova bensinmodellen, Chrysler Grand Voyager 3,8 Touring.

Första intrycket #525

Trivsam, bekväm och ruskigt stor familjevagn med outtömliga underhållningsmöjligheter: två separata dvd-system, möjlighet att spela tv-spel och åtta högtalare.

Bensinversionen har sålt bäst: under första halvåret 2008 såldes 510 bensinare och 312 dieselvagnar. 
Ett gäng tolv-åringar tar plats i bilen. Bakersta stolsraden är uppfälld men bagageutrymmet sväljer tre mellanstora resväskor, två hockeytrunkar och fem sovsäckar. Barnen tar plats, ställer in sina nackskydd och konstaterar att det är ”fett coolt” med två dvd-skärmar. Den underligt lutande sitsen i tredje raden bekommer dem inte, men barnen väger bara 45–50 kilo. En vuxen kan inte åka många meter utan att få blodansamlingar och stickningar i låren. 

Antingen hade PeO Kjellström otur med sitt provkörningsexemplar, eller också har jag tur med mitt. Inga problem med sladdrig växelspak, inget störande slammer, men sköna säten och bred dörrsida att vila armbågen på. Till skillnad från dieselmotorn går bensin-V6:an påtagligt mjukt – jag måste kasta ett öga på instrumenteringen för att se att motorn inte har slagit ifrån när vi står vid rött ljus. Men bilen är spårkänslig och styr ovilligt genom kurvorna och är lite oväntat tungstyrd för att vara en amerikansk bil.
Voyager har ett mysigt jänkegung – det är förstås en smaksak – och en riktigt skön skinnklädd ratt. Förarstolen är perfekt för mig och tack vare inställningsmöjligheterna bör de flesta kunna hitta en skön sittställning.

Förarmiljön däremot passar mig lite sämre. Med mina 170 centimeter har jag svårt att nå kontrollpanelen för radio, dvd och klimatanläggning, men reglagen på ratten är bra.
Den takmonterade vidvinkelspegeln ger överblick bakåt och åt sidorna i kupén. I ett gupp hoppar den ur sitt läge och det är lite pyssel med att få den på plats.
Där bak skrattar barnen åt sengångaren Sid och hans flock i Ice Age. Inte ett enda ”är vi framme snart?” på två timmar. Vill man kan man spela två olika filmer samtidigt men det kräver en ganska noggrant studie av manualen.

Att fälla säterna är lätt. Stow ’n’ go-funktionen gör att de försvinner smidigt under golvet och man har ett enormt bagageutrymme – 34 flyttkartonger får rum! Bilens storlek är en fördel för dig som behöver mycket plats, men mindre bra om du har trångt garage eller små manöverutrymmen.
Nyckeln till tanklocket är svår att få fram och själva locket är snudd på inbrottssäkert. Jobbigt, i synnerhet som man behöver öppna det gans­ka ofta.  Chrysler Grand Voyager är nämligen mycket törstig. Här verkar tillverkarens siffror, 0,91 liter per mil på landsväg, vara en glädjeprognos – trots lugn landsvägskörning med ett fåtal accelerationer kommer vi inte under litern. Otidsenligt.

Chrysler Grand Voyager 3,8 Touring

Pris
395 500 kronor.

Motor
Bensin. V6, tvärmonterad, en överliggande kamaxel per cylinderrad, två ventiler per cylinder. Kompression 9,6:1. Borrning/slag 96,0/97,0, cylindervolym 3 778 cm3. Max effekt 193 hk (142 kW) vid 5 200 r/min, max vridmoment 305 Nm vid 4 000 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift, sexväxlad automatlåda.

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring f/b. Fram fjäderben med undre triangellänk och krängningshämmare, bak halvstel axel.

Styrning
Kuggstång med servo. Vändcirkel 11,9 meter.

Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak.

Hjul
Fälg 6,5 tum, däck 225/65R

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 308, längd 514, bredd 195, höjd 175, spårvidd f/b 165/164. Tjänstevikt 2 100, maxlast 600, max släpvikt 1600. Tank 76 liter.

Fartresurser
Toppfart 190, acceleration 0–100 12,6 sek.

Bränsleförbrukning*
Stad 1,88, landsväg 0,91, blandad körning 1,27 l/mil. 

CO2
302 g/km.

Skatt
3 390 kronor.

*Enligt tillverkaren


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer