Ett ekonomiskt krisdrabbat Chrysler visar nu upp sitt genmäle till General Motors Chevrolet Volt. I direktsänd amerikansk TV visades tre elbilar, en Dodge, en Jeep och en Chrysler. En av dessa ska vara färdig för produktion om två år.

Det går tungt för amerikanska Chrysler just nu. Mycket tungt. Förlusten i augusti uppgick till inte mindre än 400 miljoner dollar, motsvarande 2,6 miljarder kronor. Nu vädjar man till den amerikanska kongressen om lån på 25 miljarder dollar till den amerikanska bilindustrin för att underlätta omställningen till mer bränslesnåla bilar. Hur det blir med det återstår att se. Nu har Chrysler i alla fall börjat ta saken i egna händer. I direktsänd amerikansk TV visade Chrysler under gårdagen tre nya elbilar, en Dodge, en Jeep och en Chrysler. Enligt Chrysler är alla tre ämnade för produktion, varav en ska finnas till försäljning om två år. Vilken av bilarna som blir först ut vill Chrysler dock inte avslöja.

Klart mest intressant är bilen som kort och gott kallas Dodge EV. Likheterna med Tesla Roadster är många. Båda bilarna drivs helt och hållet av elektricitet och båda baseras på en bil från Lotus. Medan Tesla har valt att bygga sin bil på Elise har Chrysler valt den något större Europa. Lotus har även bistått Chrysler med sitt kunnande i utvecklingsarbetet. Dodge EV har en 268 hästkrafter stark elmotor som driver på bakhjulen. Vridmomentet på 650 Nm kommer redan vid minsta dutt på gaspedalen och 0-100 km/h avverkas på strax under fem sekunder. Toppfarten anges till 195 km/h. Räckvidden på en laddning uppges vara 25-30 mil, att ladda lithiumjon-batteriet fullt tar cirka fyra timmar.

Jeep EV bygger på den längre versionen av Jeep Wrangler. Elmotorn från Dodge EV återfinns även i el-Jeepen. På grund av Jeepens högre vikt får dock motorn det lite kämpigare. 0-100 km/h tar nio sekunder och räckvidden på en laddning stannar på endast sex mil. Till skillnad från Dodge EV har Jeep EV en liten bensinmotor som rycker in och laddar batterierna när så behövs vid körning. En bensintank på 30 liter gör att den totala räckvidden ökar till cirka 65 mil. Därefter måste man tanka, eller ladda. Samma drivlina återfinns även i Chrysler EV, som i sin tur bygger på Chrysler Voyager.

De tre nya bilarna har det gemensamt att de alla kan laddas via ett vanligt eluttag. Enligt Chrysler skulle det räcka med en laddning per dag för de flesta amerikaner. Frank Klegon, produkutvecklingschef på Chrysler hävdar att 80 procent av de amerikanska bilisterna kör mindre än sex mil per dag.

Läs mer


    Digital prenumeration
    Allt du vill veta om alla bilar
    – gratis första månaden
    Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

    Flest och mest omfattande tester av nya bilar

    Alla nummer av e-tidningen

    Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

    Avsluta prenumeration online när du vill

    Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

    Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
    Visa kommentarer