Citroën fyller hundra år och firar detta med två koncept. I våras kom citysmarta Ami One och nu komfortinriktade 19_19.

Citroën fyller hundra år och som vi tidigare har skrivit så firar de sig själva genom att blicka både framåt och bakåt. Två koncept ska presenteras under året. Under vårens bilsalong i Genève visades Ami One Concept upp vilket pekade på märkets vision om framtida urban mobilitet. En slags nytolkning av klassikern 2CV.

Nu har Citroën täckt av konceptbil nummer två som lyfter fram märkets kanske tyngsta gren: komfort. 19_19 Concept heter bilen och är byggd för att ”fly staden” – ja, det är faktiskt Citroëns egna ord. Bilen beskrivs som ett UFO i bilvärlden och de åkande ska få en känsla av att flyga över vägen. Det görs möjligt tack vare en vidareutveckling av dagens fjädringssystem Progressive Hydraulic Cushion som bland annat finns hos Citroën C5 Aircross (läs vår provkörning av bilen här).

Citroën 19_19 Concept

Foto: Citroën

Koncept handlar i regel mycket om design och där tar 19_19 Concept i från tårna. Delar av karossen är utförd i tonat glas och kan därför ses igenom. Den blå färgen ska föra tankarna till rekordbilen Petite Rosalie från 1933, en bil som ses tillsammans med 19_19 Concept på en av bilderna här nedan. Bakrutan är konkav, ytterligare en koppling till tidigare modeller som CX och C6.

30-tums hjulen är placerade långt ut i hörnorna och ger bilen ett axelavstånd på 3,10 meter vilket ger plats för både det väl tilltagna batteripaketet och åkande som färdas i en lounge-liknande miljö där varje plats kan formas oberoende av de andra.

Inne hittar vi annars en miljö inspirerad av vardagsrummet, naturligtvis med en skärm men även något så gammaldags som en bokhylla. Bilen kommunicerar med de åkande via cylindern på instrumentbrädan som befinner sig uppe eller nere beroende på körläge. Röststyrningen, utvecklat av SoundHound Inc, mäktar med omkring 40 olika språk och ska dyka upp i framtida PSA-bilar.

Citroën 19_19 Concept

Foto: Citroën

Konceptet är naturligtvis helt eldrivet och har en räckvidd på 80 mil. Batteriet har en kapacitet på 100 kWh och bilen har två elmotorer, en för varje hjulaxel, med totalt effekt på 456 hästkrafter och maximalt 800 newtonmeter i vridmoment. 0-100 km/h går på fem sekunder och 19_19 Concept toppar 200 km/h. Bilen kan laddas till 60 mils räckvidd på 20 minuter men kan även laddas trådlöst under färd där sådan infrastruktur finns.

19_19 Concept är även självkörande där hjulen har sensorer som läser av markytan och som jobbar tillsammans med LIDAR-sensorer som är svåra att missa på bilens tak. Ratten, en nytolkning av Citroëns klassiska med endast en eker, fälls in vid autonomt körläge, det gör även pedalerna.

Citroën 19_19 Concept

Foto: Citroën

Bakhängda bakdörrar, avsaknad av B-stolpar och kameror istället för backspeglar har dock varit standard på konceptbilar i årtionden. Faktum är att de där kamerorna nu kommer ut på gatorna då både Europa och Japan har godkänt tekniken.

Ami One Concept och 19_19 Concept är bilar byggda för helt olika miljöer och har design därefter men en sak har de gemensamt: den ”Y-formade” ljusdesignen både fram- och baktill. Greppet är dock inte helt nytt – ni kanske minns konceptet Cxperience från 2016? Med andra ord kan snittet snart finnas på en serietillverkad Citroën nära dig.

Data för Citroën 19_19 Concept
Längd: 4 655 mm
Bredd: 2 240 mm
Höjd: 1 600 mm
Axelavstånd: 3 100 mm
Hjuldiameter: 913 mm
Däck (Goodyear): 255/30 R30


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer