Vi har skickat David Lilja till ett soligt Paris för en första provkörning av nya Citroën DS3 – den lilla retrobilen som inte ska vara en retrobil. Davids första intryck är att den är spännande och lekfull, men hur är den egentligen när man synar den i sömmarna på riktigt?

Tjena David! Du har sluppit undan snöslask och kyla för ett par dagar. Hur är det nere i Paris?
– Jo tack, här är det lite vårkänslor och det nästan spritter i kroppen. Nio grader och sol har vi för tillfället, här ute vid Versailles strax utanför huvudstaden.

Härligt! Du har kört en tur med retrobilen Citroën DS3 vad jag förstår. Hur är den?
– Den är ingen retrobil enligt Citroën. De vill hellre se den som något helt nytt och fräscht, trots modellbeteckningen DS.

Hmmm, okej. Men du som har sett den live nu, hur ter den sig jämfört med på bild?
– Jag hade en farhåga om att den kunde kännas lite fjollig men där hade jag fel. Den ser jäkligt tuff ut. Den har något karaktärsfullt i designen som tilltalar.

Den är ju onekligen lite egen i formgivningen. Vilken målgrupp riktar den in sig på?
– Man skulle kunna säga iPhone-generationen. Lite som Mini och Fiat 500. Jag gillar den men känner mig lite gammal när de pratar om hur bilen kan individualiseras. Det finns sjuka mängder tillbehör, allt från färgat tak, eller zebrarandigt eller prickigt om man vill, till anpassningsbara sidobackspeglar och centrumkapslar. Det är nästan för mycket. Onlinekonfiguratorn kommer att ta en evighet att gå igenom. Man kan till och med ändra bilen efter behag, till exempel från år till år eller varför inte efter årstid och humör.

Det är ju en hyfsat liten bil. Hur är de interiöra utrymmena?
– Den är 3,95 meter lång, exakt lika många centimeter som Mini Clubman och Ford Fiesta. Den är alltså större än både Mini Cooper och Fiat 500, men mindre än Alfa Romeo MiTo. Den är rymlig inuti, till och med i baksätet som har plats för tre personer. Det märks att den baseras på C3. Bagageutrymmen sväljer 285 liter. Det låter inte mycket men det är faktiskt rymligt. Det är dessutom störst i klassen.

Vilka motorer har du provat och hur är bilen att köra?
– DS3 kommer med fem olika motoralternativ. Två dieselmotorer på 90 respektive 110 hästkrafter där den minsta endast släpper ut 99 gram koldioxid per kilometer. De tre övriga är bensinmotorer på 95, 120 respektive 150 hästkrafter. Jag har kört sistnämnda, det vill säga den 1,6-liters turbomotor på 150 hästkrafter som är utvecklad i samarbete mellan PSA och BMW. Det är en superfin motor med fint drag från mellanregistret och uppåt. Den är kopplad till en tajt och lättarbetad sexväxlad låda. Drivlinan är som du hör toppen. Bilen är också trevlig att köra, den känns sportig och styrningen är tajt. Bilen är ganska stum, det blir lite stötigt ibland. Det som drar ned betyget är ljudnivån i kupén. Citroën hävdar att DS3 är extra ljudisolerad med bland annat tjockare vindruta. Visst kan den vara det men det är ändå bullrigt i kupén, speciellt kommer det oljud från bakhjulen på 17 tum. DS3 är rätt skoj att köra. Den understyr en aning om man exempelvis pressar den in i en rondell. Men den känns inte lika busig som en Mini. Inte riktigt lika spänstig.

När kommer den till Sverige och vad kommer DS3 att kosta?
– Första veckan i maj är det lansering. Några svenska priser är ännu inte fastställda. Men en indikation är det europeiska priset plus fem procents pålägg. DS3 med 1,6-litersmotorn som jag kört i dag kostar här i Frankrike 20 000 euro (motsvarande 204 400 kronor). Lägg på fem procent på det så har vi drygt 214 000 kronor.

Tack för rapporten, David! Får passa på att gratulera dig på födelsedagen också.
– Tack så mycket! Vi ses nästa vecka.

Läs mer


    Digital prenumeration
    Allt du vill veta om alla bilar
    – gratis första månaden
    Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

    Flest och mest omfattande tester av nya bilar

    Alla nummer av e-tidningen

    Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

    Avsluta prenumeration online när du vill

    Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

    Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
    Visa kommentarer