Citroën lever gång på gång upp till sitt rykte som riktiga konceptspecialister. Vi har sett många läckra koncept från Citroën och det senaste är jättesedanen Metropolis som ska utmana de allra största och bästa.

Citroën har de senaste åren haft för vana att visa många och läckra konceptbilar. De visar inga tecken på att bryta trenden. Det senaste Cittrakonceptet i raden är Metropolis som ska ställas ut i den franska paviljongen på världsutställningen i Shanghai med början 1 maj. Ansvariga för designen av Citroën Metropolis är PSA-gruppens internationella designkontor som sedan 2008 är placerat i Shanghai. De har utan tvekan haft den kinesiska marknaden för ögonen.

Metropolis är stor. 5,3 meter på längden, 2 meter på bredden och 1,4 meter på höjden. Enligt Citroën återspeglar dimensionerna den kinesiska framåtandan. Metropolis är förstås bara en konceptbil men det är ingen vild gissning att säga att Citroën gärna vill ha en stor och lyxig sedanmodell på den kinesiska marknaden. Kina tar en allt större del av Citroëns totala försäljning och de kinesiska köparna är särskilt förtjusta i stora sedaner, titta bara på Audi, BMW och Volvo som har tagit fram förlängda versioner av sina bilar enbart för kinesiska bilspekulanter.

Enligt Citroën ska den stora bilen inte släppa ut mer än 70 gram koldioxid per kilometer. Det är möjligt tack vare hybridsystemet som sitter under den jättelika motorhuven och utgörs av en V6-motor på 2,0 liter och en elmotor. I låga farter drivs Metropolis enbart av elmotorn som ger en kontinuerlig effekt på 55 hästkrafter och som mest 95 hästar. I lite högre hastigheter, till exempel på landsvägar och motorvägar, arbetar främst bensinmotorn med sina 272 hästar och 375 Nm. När det behövs maximal kraft, till exempel vid omkörning, samarbetar el- och bensinmotorn för att leverera totalt 460 hästkrafter och 430 Nm i vridmoment. När det behövs är bilen dessutom fyrhjulsdriven. Citroëns gashydrauliska Hydractive-fjädring finns också där för att ge maximal komfort.

Läs mer


    Digital prenumeration
    Allt du vill veta om alla bilar
    – gratis första månaden
    Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

    Flest och mest omfattande tester av nya bilar

    Alla nummer av e-tidningen

    Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

    Avsluta prenumeration online när du vill

    Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

    Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
    Visa kommentarer