Under Genèvesalongen ska Citroën visa upp ett koncept som ska mynna ut i en billig elbil för storstaden. En modell som ska vara lika viktig för märket som klassikern 2CV var på sin tid.

Citroën fyller 100 år och firar detta bland annat med att presentera två nya konceptbilar. Komfort, märkets paradgren, kommer att vara i fokus på bilen som presenteras i Paris under maj månad. Men redan till Genèvesalongen som håller öppet mellan den 7 och 17 mars, är det ”urban mobilitet” som gäller med ett första koncept. Det är ett begrepp som alla biltillverkare pratar om nu för tiden och som brukar innebära en bil med kompakta mått, uppkoppling och eldrift.

Citroën Genève 2019 koncept

I ett klipp från Citroën (se nedan) pratar vd:n Linda Jackson om koncepten och i slutet skymtar bilder på det som förmodligen är det som ska presenteras i Genève. Bilderna avslöjar inte mycket men visar en orange bil, LED-ljusdetaljer, dörrsidor och en fyrkantig ytterbackspegel.

Citroën Genève 2019 koncept

Småbilar är också det ett av märkets paradgrenar med modeller som C1/C2/C3, Visa men kanske främst 2CV på meritlistan. Citroëns marknadschef Arnaud Belloni har tidigare i brittiska Autocar berättat att konceptet ska vara en revolution för märket och kommer att vara lika viktig som just 2CV var på sin tid. Konceptet ska mynna ut i en eldriven citybil med en överkomlig prislapp men några detaljer har inte släppts i dagsläget. Att den primitiva auran från 2CV finns närvarande avslöjas till viss del av en bild som visar bilens dörrhandtag i form av en flärp.

Citroën Genève 2019 koncept

När det gäller elektrifiering har man tidigare gjort klart att 80 procent av märkets bilar ska ha elmotor 2023 – alltså vara helt eldrivna eller av hybridtyp.


Citroën 2CV

81172cv
Modellen 2CV tillverkades 1948-1990. Närmare fyra miljoner exemplar av modellen byggdes, mer än det dubbla om man räknar med varianter på modellen. 1988 flyttades produktionen från Frankrike till Portugal. 1967 kom en modern variant av 2CV vid namn Dyane då intresset för 2CV dalat men intresset fick fart på nytt under det tidiga 70-talet tack vare oljekriser och suget efter enkla ”anti-bilar”. 649 exemplar tillverkades av 2CV Sahara 4×4 med fyrhjulsdrift och dubbla motorer. På bilden ovan ses Teknikens Världs testlag som i nummer 17/1981 tar sig av Dyane, 2CV6 Club, 2CV Charleston och Acadiane.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - obegränsad läsning för endast 99 kr/mån

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Tillgång till alla tester i vårt digitala arkiv

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Sänk dina bilkostnader! Bilekonomi och svar på juridiska frågor

Avsluta prenumerationen när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer