Citroën Aircross Concept visas upp innan premiären i Shanghai. En suv som är större än Cactus och har sportbilsprestanda.

Aircross Concept bygger på samma designkoncept som den lite egna produktionsbilen Cactus som anlände under förra året. Till skillnad från den är dock Aircross avsevärt mycket större med längd och bredd på 458 respektive 210 centimeter. Hela 42 centimeter längre och 37 centimeter bredare än Cactus.

Den 180 centimeter höga Aircross rullar på stora femekrade 22-tumsfälgar och likt Cactus har den en något speciell formgivning. De så kallade ”Airbumps” som sitter på Cactus har hos Aircross bytts ut till ”Alloy Bump”. Medan ”Airbump” är till för att skydda mot dörruppslag är ”Alloy Bump” en slags bikakekonstruktion som är till för mer effektivt krockskydd.

Konceptbilen Aircross har en laddhybrid-drivlina som använder sig av en 1,6-liters bensinmotor på 224 hästkrafter och 275 newtonmeter plus en elmotor på 95 hästkrafter och 200 newtonmeter.
Enligt Citroën ska elmotorn klara att på egen hand driva Aircross i upp till 50 kilometer. Snittförbrukningen uppges vara 0,17 liter per mil och koldioxidutsläpp på 39 gram per kilometer. Att ladda batteriet fullt ska ta tre och en halv timme i ett vanligt vägguttag.

0-100 km/h avklaras på 4,5 sekunder vilket kan jämföras med Porsche 911 som klarar det på 4,8. Någon toppfart anger Citroën inte.

Med konventionella dörrar fram och bakdörrar hängda i bakkant har Citroën byggt bort B-stolpen som gör att insteget till kupén blir enkelt. Kupén är inredd med fyra separata futuristiska fåtäljer åtskilda av en centrumkonsol med förvaringsfack som löper längs hela kupén. Instrumentpanelen består av två gigantiska tolvtumsskärmar varav den högra är flyttbar.

Aircross kommer att ha officiell premiär på bilsalongen i Shanghai i slutet av april och kanske kan vi förvänta oss en suv baserad på Aircross framöver, det betyder då att den skulle placera sig över Cactus i modellutbudet.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer