Tyska Continental har tagit fram ett nytt instrumentkluster som visar informationen med tredimensionell effekt. Den nya tekniken sägs öka tydligheten.

Continental gör inte bara däck, de är en av bilvärldens stora underleverantörer av allt från bromssystem till säkerhetssystem och instrumentering. Nu visar de upp sin senaste skapelse – ett instrumentkluster med 3D-effekt.

LÄS MER: Continental utvecklar 48-volts fullhybridsystem

3D-klustret har redan hittat in i en produktionsbil – den stora USA-suven Genesis GV80. Syftet med 3D-tekniken är enligt Continental att göra informationen tydligare för föraren. Den kan lägga den viktigaste informationen, till exempel en varningsskylt, närmast förarens synfält och flytta det mindre viktiga bakåt i synfältet.

Genesis-GV80-Continental

Genesis GV80 med 3D-instrumentering framför ratten.

Continental använder så kallad autostereoskopisk teknik som innebär att man inte behöver ha några speciella 3D-glasögon på sig. Det är samma teknik som finns i Nintendo 3DS. Två olika vyer skickas mot vänster och höger öga för att ge 3D-effekten och genom att följa förarens blick med en kamera kan systemet se till att 3D-effekten inte blir skev. Som förare kommer man alltså att vara övervakad, och nickar man till eller tar bort blicken från vägen för länge får man en varning.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer