Nu ska London så sakteliga försök gå tillbaka till gamla rutiner. Tillsammans med några nyheter för bilisterna kan det blir fruktansvärt dyrt att köra bil i staden.

Corona-lättnader brukar mottas med en suck av lättnad, men frågan är vad Londons bilister känner för ”back to normal”. För drygt en vecka sedan återinfördes nämligen trängselavgifterna i London. Mellan sju på morgonen och sex på kvällen under vardagar kostar det 11,50 pund per dag, cirka 140 kronor. Än så länge. Redan om tre veckor höjs trängselavgiften till 15 pund, 180 kronor, per dag och ska betalas av alla som kör i staden mellan 07.00 och 22.00, sju dagar i veckan!
Den höjda trängselavgiften är en följd av corona-karantänen. Pengarna ska gå till Londons allmänna kommunikationer som förlorade stora summor under nedstängningen.
Till råga på allt har borgmästare Sadiq Kahn beslutat att stänga av vissa gator från biltrafik så att fotgängare och cyklister kan kunna hålla en hälsosam ”social distans” och slippa trängas.

Sedan förra året har trängselavgiften dessutom sällskap av en utsläppsavgift, den så kallade ULEZ-avgiften. Den är heller inte billig. Har man en dieselbil som inte klarar avgasreningskraven i Euro 6 (äldre än 2015 års modell) eller en bensinbil som inte klarar Euro (äldre än 2006) kostar det ytterligare 12,50 pund, 150 kronor, per dag. En dag i London med en gammal bil kostar alltså 330 kronor. Den som kör varje dag i London kommer att betala 120 000 kronor per år för nöjet.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer