Seats sportbilsdivision står nu på egna ben. Cupra bröt sig loss och deras första modell Formentor blir så klart en suv som drivs med hjälp av både bensin och el.

Namnet Cupra härstammar från prestandaversionen av halvkombin Leon som var först ut med tillägget redan 1999. Sedan dess har kombin och lilla Ibiza också fått bära Cupra-emblem.
I dag säljs förvisso Cupra Ateca, men då även Seat Ateca finns, kan den knappast räknas som egen modell. Först ut blir Formentor, även det en suv som här syns på vintertest uppe i Sverige.

Konceptbilen av Formentor som hade premiär för ett år sedan var bestyckad både med el- och bensinmotor med en total effekt på 245 hästkrafter. Chassit var aktivt ställbart (DCC), växlingarna skedde genom en dubbelkopplingslåda och bilen hade diffbroms.

Cupra Formentor

Foto: CarPix

Ser man till formerna verkar många av de skarpa linjerna från konceptet bestå. D-stolpen är fortfarande hårt vinklad, vilket bidrar till den coupéliknande formen.

Räckvidden på el ska räcka till fem mil enligt WLTP-körcykeln. Rykten gör även gälla att Formentor ska erbjudas utan laddhybrid-drivlina, alltså med konventionell bensinmotor upptrissad till omkring 300 hästkrafter.

Cupra Formentor

Foto: Seat

Konceptbilen Formentor som presenterades i februari i fjol. Läs mer om den här.

Räkna med att lansering inte är långt borta, någon gång i mitten av 2020.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis 2 första månaderna
(därefter 99 kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer