Porsche planerade att rulla fram en lite rymligare Taycan under hösten, men den nuvarande modellen är så populär att Porsche tvingas skjuta på nylanseringen till efter årskiftet.

Planen var att Cross Turismo (ovan på bild som konceptbil) skulle visas nu i höst men lanseringen är flyttad till efter årsskiftet. Porsches vd Oliver Blume anser inte att det är något större problem att ändra planerna och enligt Blume kommer Porsche bara att optimera sitt modellprogram och modellens livscykel.
Återhämtningen efter utbrottet av covid-19 i Kina har gått snabbt och hjälpt Porsche att slå alla konkurrenter från Europa vad gäller intäkter från den kinesiska marknaden under det första halvåret 2020. Att Porsche tjänat bra pengar i Kina har hjälpt till att ställa märket i samma ringhörna som Toyota och Tesla av de bilmärken som klarat den tuffa våren 2020 med vinstsiffror.
Det är framför allt Taycan som tillsammans med nya 911 Turbo håller uppe Porsches försäljningssiffror globalt. Men trots att det gått bra ekonomiskt har coronakrisen påverkat även Porsche.

– Företaget har förändrats mycket under krisen, vi har tvingats ägna oss åt det mest väsentliga, säger Blume till branschtidningen Automotive News.

TEST: Porsche Taycan Turbo mot Tesla Model S Performance

Porsche Taycan Sport Turismo

Foto: CarPix

Taycan ”kombi” ute på test i ett vintrigt Sverige. Konceptbilen hette Cross Turismo, Panamera med samma stuk heter Sport Turismo.

Enligt Porsche kan Taycan tacka föregångaren Panamera laddhybrid för en del av framgången. Det var Panameran som banade väg för fler laddbara bilar från Porsche. Mer än 60 procent av köparna av en Panamera i Europa valde laddhybriddrivlinan.

Porsches bidrag till Volkswagen-koncernen behövs då biljätten totalt satsat otroliga cirka 350 miljarder kronor på en femårsplan för fler elbilar och laddhybrider. Volkswagen kan inom fem år ha världens största elbilsflotta. Lyxmärken som Porsche, Lamborghini, Bugatti och Bentley behövs för att driva in pengarna till VW-kassan.

PROVKÖRNING: Porsche Taycan Turbo S

Porsche Panamera 4S E-Hybrid 2021 facelift

Foto: Porsche

Panamera laddhybrid, här i uppdaterat utförande, har banat väg för Taycan.

Porsche arbetar främst tillsammans med Audi för att utveckla nästa generation elbilar som verkligen, enligt Volkswagen, kommer att ge Tesla en fight i toppen av teknikträdet.
Näst på dagordningen i detta samarbete står utvecklingen av en ny Porsche Macan, som väntas bli eldriven. Porsche hoppas att om fem år är hälften av alla bilar som säljs globalt elbilar eller laddhybrider. Men elbilar kommer att stå för merparten av försäljningen av laddbara bilar, cirka tio procent av hela försäljningen, och elbilarna för hela 40 procent av försäljningen. Resterande 50 procent kommer fortsatt att ha förbränningsmotorer, enligt Porsches prognoser.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer