Årets sommardäcktest visar på både överraskningar och förväntade resultat. Plus, dessvärre, ett riktigt bottennapp i form av koreanska Nexen.

I alla tester koras en vinnare samtidigt som någon eller något annat hamnar sist i tabellen. Enkel matematik, men det behöver inte alltid innebära att sämst placerade är riktigt uselt. Ibland är det extremt tätt mellan deltagarna och när resultatlistan skärskådas i detalj kan även de sämre placerade deltagarna visa sig ha relativt vettiga prestanda. Visst låter det ganska bra?

LÄS MER: Här misslyckas Nexen-däcket – på punkt efter punkt

Nexen N´Fera SU1

Nexen N´Fera SU1. Billiga ja visst, men också usla på det mesta och därmed farliga.

Så är inte fallet med Nexen N´Fera SU1, det är bara ett dåligt däck. Det bromsar sämst i testet, på våt väg dessutom med marginal även mot näst sämsta. Det uppträder rent ut sagt farligt vid tester på våtbanan. Komfortegenskaper samt riktningsstabilitet är dåliga. Vattenplaningsegenskaperna är förvisso inte dåliga, men de är ändå sämst i testet.

LÄS MER: Välj rätt däck – ett bra däck

Test av sommardäck 2020

Man kan tycka att det räcker nu, budskapet om att Nexen N´Fera SU1 är dåligt borde ha gått fram. Men… nej. Det räcker inte. För Nexen som företag jobbar hårt för att etablera sig i folks medvetande. De har gjort mycket reklam för sitt varumärke, många gånger innan produkterna ens märkts på marknaden. Man har sedan 2015 varit sponsorer till Premier League-laget Manchester City och det händer att Nexen dyker upp som originalmonterade däck till nya bilmodeller. Vilket är olyckligt, för vi har hittills aldrig testat ett Nexen-däck som på sina prestandameriter skulle kunna komma i närheten av att klassas som ett vettigt val för originalmontering. Då återstår bara de rent ekonomiska aspekterna där en hungrig aktör rabatterar sina produkter för att få in en fot på marknaden. En besparing som är fullständigt felaktig och farlig att göra.

MISSA INTE: Årets stora sommardäcktest


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis 2 första månaderna
(därefter 99 kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer