”Detta är en bil utöver det vanliga”, löd rubriken när Teknikens Världs testlag, under ledning av Stig Björklund, satte tänderna i NSU Ro 80. I testet, som publicerades i nummer 12/1968, hade man till och med åkt ner till Tyskland för att provköra det som presenterades som ”årtiondets bilsensation”.
Grunden till fascinationen var främst den nya spännande rotationskolvsmotorn, eller Wankelmotorn som den också kallas efter sin uppfinnare Felix Wankel. Föga kunde man då ana att problemen med den nya motortypen skulle bli så stora att NSU nära nog tvingades till konkurs (tillsammans med sin utvecklingspartner Citroën). Bolaget införlivades i Volkswagen-koncernen redan 1969, och dess fabrik i Neckarsulm tillverkar i dag Audi. Varumärket försvann, liksom modellen Ro 80, år 1977.
Nästa lucköppning äger rum 13 december klockan 09.30. Missa inte!
Tidigare lucköppningar finner du nedan.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.