Personbilar, mopeder, skåpbilar… nu når elektrifieringen segmentet Tuk-tuk. Så även säkerhet med ett nytt chassi från Storbritannien. Men produktionen kan ligga långt fram i tiden.

Elektrifieringen får väl betraktas som etablerad när det gäller personbilar, mopeder och lättare transportfordon men nu letar sig tekniken ut på nya jaktmarker. Utmanad blir den i Asien och Sydamerika så vanliga fordonstypen Tuk-tuk (eller rickshaw som den också kallas på vissa håll). Namnet sägs komma från ljudet av tvåtaktsmotorer som de allt som oftast är utrustade med. Nu kanske det är dags för en ersättare med ett tyst namn, detta eldrivna chassi vill ersätta den Tuk-tuk vi känner i dag.

LCEV Chassis

Foto: D2H

På bilderna här ses chassit till en fyrhjuling som är tänkt att ersätta de klassiska trehjulingarna som rullar på gatorna i dag. Förutom att vara mer miljövänlig genom att släppa ut en mindre mängd avgaser ska den även vara mer trafiksäker. Konstruktionen uppfyller de säkerhetskrav som ställs på mopedbilar i EU, vilket skapar bredd för eventuella marknaden.

LÄS MER: Ska denna bil rädda London?

Chassit är framtaget i Storbritannien av ett konsortium där D2H har stått för själva konstruktionen. Företaget har erfarenheter från motorsport med såväl Formel 1, Nascar, WRC och DTM på sin meritlista. Chassit har tagits fram med statligt stöd (IDP15) som andra liknande små eldrivna fordon i landet. Ni kanske minns Gordon Murrays Motiv vi skrev om tidigare i år.

LCEV Chassis

Foto: D2H

Chassit väger 480 kg exklusive batterierna som är placerade baktill. Fram hittar vi motorn som driver framhjulen. Inga tekniska data ger man i dagsläget men fordonet ska ha en operationstid på tolv timmar.

Coventive Composites har tagit fram ett miljövänligt komposatitmaterial som ska vara enkelt och billigt att framställa på olika platser världen över. Inga prisuppgifter ges men fordonet ska inte vara dyrare att framställa än dagens alternativ.

LÄS MER: Ikea i Indien kör eldrivna rickshaws

Som ni hör ligger en produktion längre fram i tiden, man söker nu samarbetspartners för att kunna påbörja en testverksamhet. Man är dock inte heller först inom området. Piaggio har redan presenterat en eldriven version av sin modell Ape på den indiska marknaden tillsammans med ett servicenät där man kan byta tömda batteripaket mot fulladdade. Mer om det kan du se i klippet nedan.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer