Kostnadsbesparingar och effektiviseringar har angetts som viktiga orsaker till Renault-Nissans och Daimlers nyfunna samarbete. Men nu avslöjar Daimler-chefen att det framförallt är miljöaspekten som väger in.

Renault-Nissan och Daimler ska samarbeta. Det blev klart i förra veckan. Vissa Daimler-anhängare har uttryckt oro över att premiummärket Mercedes kopplas ihop med de inte så premiuminriktade märkena Renault och Nissan. Men så blir det. Nya småbilar ska utvecklas, först och främst Smart Fortwo och Renault Twingo och Mercedes ska låna ut sina motorer till Nissans lyxmärke Infiniti. Som främste förkämpe för alliansen har Renault-Nissans vd Carlos Ghosn pekats ut. Men så kanske det inte alls är.

Daimlers vd Dieter Zetsche säger till Financial Times att miljöaspekten väger mycket tungt för Daimler. Enligt Zetsche har Daimler nu en chans att bli marknadsledande på området. Bakgrunden är de kommande EU-reglerna som säger att en biltillverkares genomsnittliga utsläpp inte får överstiga 130 g/km år 2015. År 2020 ska siffran vara nere på 95 g/km, annars väntar dryga böter. Den genomsnittliga bilen i Europa släpper i dagsläget ut 150 g/km och Daimler ligger en bra bit över genomsnittet med en siffra på 176 g/km och är därmed den biltillverkare som släpper ut mest av de tio bäst säljande tillverkarna i Europa. En allians med Renault-Nissan som snabbt och billigt kan generera små modeller som släpper ut lite koldioxid är därmed mycket värdefullt för Daimler. De kommande EU-reglerna har fått effekter även på annat håll i form av en Astonifierad Toyota iQ.

Samarbetet mellan Renault-Nissan och Daimler innebär också att de tre företagen köper aktier av varandra. Daimler AG får 3,1 procent av aktierna i Nissan samt 3,1 procent av aktierna i Renault medan Nissan och Renault tar 1,55 procent vardera i Daimler AG. Sedan samarbetet presenterades har Nissan-ägda Infiniti utmålats som den stora vinnaren på avtalet. Infiniti ska få ta del av både fyra- och sexcylindriga motorer från Mercedes, vilket väntas ge Infiniti en rejäl skjuts framåt, speciellt i Kina och USA.

Läs mer


    Digital prenumeration
    Allt du vill veta om alla bilar
    – gratis första månaden
    Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

    Flest och mest omfattande tester av nya bilar

    Alla nummer av e-tidningen

    Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

    Avsluta prenumeration online när du vill

    Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

    Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
    Visa kommentarer