Har du tänkt på att nya Ford Focus i halvkombiutförande har en annan profil än sina föregångare? Den saknar nämligen ett fönster som tidigare gick att hitta bakom C-stolpen. Nu vet vi varför.

Förklaringen är inte så smaskig som du kanske tror. Den stavas Kina.

Nya Ford Focus är nämligen framtagen mycket med den kinesiska marknaden i åtanke, och den kinesiska marknaden ville ha bredare dörrar. Därmed fick det bakre fönstret ge vika på halvkombin. Det erkände Jordan Demkiw, Ford Europes chef för exteriör design, i en intervju med sajten GoAuto nyligen.
I Kina är ett enkelt insteg en väldigt viktig köpfaktor.

– I början hade vi ett förslag med sex fönster, och vi funderade lite fram och tillbaka… men eftersom Kina är en så viktig marknad för Focus så valde vi de extra breda dörrarna istället, säger Demkiw till GoAuto.

Foto: Kollage

Nya Ford Focus till vänster, Ford Focus generation tre facelift till höger

Men det är inte bar insteget som är ett viktigt köpargument i Kina. Som vi vet sedan tidigare är bilar med mycket benutrymme väldigt populära – något som också påverkat hur Focus ser ut. Michael Blischeke , som är chefsingenjören bakom Fords C2-plattform vilken Focus bygger på, säger att nya Focus är utvecklad ”inifrån och ut”.

– Vi satte skyltdockor i baksätet och räknade ut vilket ben- och knäutrymme som behövdes för att bli bäst i klassen. Först därefter satte vi dit alla andra komponenter, säger Blischeke till GoAuto.

Därmed tappade dock Focus ett signifikativt designdrag. Rutan vid C-stolpen har funnits med på alla tidigare Focus-generationer (med fem dörrar) – från 1998 fram till nu.
Men för Ford innebär det också en kostnadseffektivisering. Från och med den här generationen används nämligen samma dörrar till Focus, oavsett om det är halvkombin, kombin eller sedanen (som inte säljs i Sverige).

Visa kommentarer
NUVARANDE Därför ”saknar” nya Ford Focus ett fönster
NÄSTA Ott Tänak vann Rally Finland