Det finns en mellanklassare för alla!

Mellanklasstest av Audi A4 1,8T, Ford Mondeo 2,0 20V, Renault Laguna 1,8 16V och Volkswagen Passat 1,8T, Volvo S60 2,4 (140 hk). Jämförelsebilar är Alfa Romeo 156 2,0 TS, BMW 316i, Chevrolet Alero 2,4L, Chrysler PT Cruiser Touring, Honda Accord 2,0 iES, Hyundai Sonata 2,4 GLS, Lexus IS200, Mazda 626 2,0, Mercedes C 180, Peugeot 406 2,0 Edition, Mitsubishi Galant 2,4 GDI, Nissan Primera Celebration, Opel Vectra 2,2 GL, Saab 9-3 2,0t, Subaru Legacy 2,0 GL, Toyota Avensis 1,8 Linea Sol och Volvo S40 2,0

Audi A4 1,8T

Försprång genom design snarare än genom teknik

Trots det välförtjänta beröm som bilen får kommer A4 till korta i jämförelse med konkurrenterna på flera viktiga punkter. Audi A4 är inte särskilt rymlig, har en stötig fjädring som är alltför autobahnanpassad. Den skrämmer med högt pris och hög milkostnad. Ändå är den egentligen inte mycket till lyxbil. Men så var det det här med känslan. Detaljkvaliteten, den fina sömnaden och kanske det som Audi framför allt säljer på: design som får oss att tro att här kommer en högteknologisk spjutspets. När det egentligen kommer en mellanklassbil. En trång och dyr en.

Pris: 224500 kr (maj 2001)

Krocksäkerhet

Audi krocktestades nyligen av Euro-NCAP och tyska Auto Bild med bra resultat. Men fortfarande vek i frontalkrockar.

Basfakta

MOTOR
4-cyl längsmonterad radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 5 ventiler per cylinder. Kompression 9,3. Borrning/slag 81/86,4 mm, volym 1781 cm3. Max effekt 150 hk (110 kW) vid 5700 r/min. Max vridmoment 210 Nm vid 1750 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING
Motorn fram, framhjulsdrift, 5-växlad låda.

STYRNING
Kuggstång, servo. 2,8 rattvarv, vändcirkel 11,1 meter.

HJUL
Fälgbredd 7 tum, däck 195/65 R15V.

BROMSAR
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

FJÄDRING/HJULSTÄLL
Skruvfjädring. Fram dubbla triangellänkar och krängningshämmare. Bak fjäderben (McPherson) och dubbla tvärlänkar.

MÅTT OCH VIKT (cm/kg)
Axelavstånd 265, längd 455, bredd 177, höjd 143, spårvidd fram/bak 153/153. Tjänstevikt 1520, maxlast 405, släpvikt 1400, taklast 75. Tankrymd 66 liter.

Testresultat – våra egna mätningar

MILJÖINDEX: 97 (medelbilen100)
PARTIKELUTSLÄPP: 3 (medelbilen 10, diesel 80)
ACC (0-100 km/h): 9,6 s
BROMSSTRÄCKA (meter) från 100 km/h: 39
FÖRBRUKNING (blandad körning): 0,93 l/mil

Renault Laguna 1,8 16V

Nyckelallergi och tekniknoja som sinkar helheten

”Redan vid den första kontakten med Renault Laguna märker du att bilvärlden har förändrats”, går det att läsa i reklambroschyren. Nyckeln har ersatts av ett elektroniskt kort. Modernt? Nej, fånigt. Det råder däremot ingen tvekan om att Laguna är en säker och mycket komfortabel bil. Utrustningen är också bra, grundversionen har bland annat luftkonditionering som standard. Men utrymmena når inte upp till Volkswagen Passats eller Ford Mondeos nivå. Sämst är motor och vägegenskaper. Ekonomiskt lär det heller inte vara något dunderköp. Andrahandsvärdet på gamla Laguna är inte i topp och det är svårt att se några skäl till att den nya generationen skulle bli mer eftertraktad på den framtida begagnatmarknaden.

Pris: 179700 kr (maj 2001)

Krocksäkerhet

Renault skryter med att ha fått fem stjärnor i Euro-NCAP test. Men kom ihåg att flertalet modeller har testats när taket var fyra stjärnor!

Basfakta

MOTOR
4-cyl tvärmonterad radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10:1. Borrning/slag 82,7/83 mm, volym 1783 cm3. Max effekt 121 hk (89 kW) vid 5750 r/min. Max vridmoment 170 Nm vid 3750 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING
Motorn fram, framhjulsdrift, 5-växlad låda alt 4-stegad automat.

STYRNING
Kuggstång, servo, 3,2 rattvarv. Vändcirkel 10,9 meter.

HJUL
Fälgbredd 6,5 tum, däck 205/55 R16V.

BROMSAR
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

FJÄDRING/HJULSTÄLL
Skruvfjädring. Fram fjäderben (McPherson).
Bak torsionsaxel.

MÅTT OCH VIKT (cm/kg)
Axelavstånd 275, längd 458, bredd 177, höjd 143, spårvidd fram/bak 153/148. Tjänstevikt 1355, maxlast 510, släpvikt 1300, taklast 80. Tankrymd 70 liter.

Testresultat – våra egna mätningar

MILJÖINDEX: 84 (medelbilen100)
PARTIKELUTSLÄPP: <1 (medelbilen 10, diesel 80)
ACC (0-100 km/h): 9.6 s.
BROMSSTRÄCKA (meter) från 100 km/h: 39
FÖRBRUKNING (blandad körning): 0,89 l/mil

Volvo S60 2,4 (140 hk)

Volvos sportsedan är i alla fall bäst i en gren: älgtestet.

Volvo brukar anses som trygga köp. Men S60 landar i en prisklass som är oekonomisk från start. Prislappen är 50000 kronor högre än prisledarna i klassen. Mer än säkerheten tror vi
att den ombonade komforten och kvalitetskänslan i kupén bidrar till köplusten. Volvo S60 har en förarstol som alla i testlaget älskar. Förarmiljön är strikt, renskalad men med en kvalitetskänsla i varje reglage. Men prisvärd tycker vi inte att S60 2,4 är. Till samma pris som S60 köper du en BMW 316i med paketutrustning eller en Audi A4. Bilar med minst lika hög finish.

Pris: 179700 (maj 2001)

Basfakta

MOTOR
5-cyl tvärmonterad radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,3. Borrning/slag 83,0/90,0 mm, volym 2435 cm3. Max effekt 140 hk (103 kW) vid 4500 r/min. Max vridmoment 220 Nm vid 3750 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING
Motorn fram, framhjulsdrift, 5-växlad låda alt. 5-stegad automat.

STYRNING
Kuggstång, servo. 3,0 rattvarv, vändcirkel 11,8 meter.

HJUL
Fälgbredd 6,5 tum,däck 195/65 R15.

BROMSAR
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

FJÄDRING/HJULSTÄLL
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben och undre tvärllänkar. Bak multilänkaxel.

MÅTT OCH VIKT (cm/kg)
Axelavstånd 272, längd 458, bredd 180, höjd 143, spårvidd fram/bak 156/156. Tjänstevikt 1548, maxlast 432, släpvikt 1600, taklast 100. Tankrymd 70 liter.

Testresultat – våra egna mätningar

MILJÖINDEX: 77 (medelbilen100)
PARTIKELUTSLÄPP: <1 (medelbilen 10, diesel 80)
ACC (0-100 km/h): 10,7 s.
BROMSSTRÄCKA (meter) från 100 km/h: 39
FÖRBRUKNING (blandad körning): 0,94 l/mil


Ford Mondeo 2,0 16V

Bönräknarnas tid är över, den här bilen imponerar

Det som kännetecknar en vinnare i denna allroundklass är mixen av egenskaper. En bil som inte faller igenom på någon punkt och är bra på det mesta. Som Ford Mondeo. Ovanligt rymlig och med stor lastkapacitet. Motorn är pigg, växellåda och styrning gör körningen riktigt underhållande. Dessutom är nya Mondeo bekväm, fjädringen är väl avvägd mellan väggrepp och komfort. Inte heller säkerheten har man glömt. Till syvende og sidst är bilvalet en prisfråga. Mondeo 2,0 startar på 185900 kronor. Vi tycker det är prisvärt.

Pris: 185900 kr (maj 2001)

Basfakta

MOTOR
4-cyl tvärmonterad radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,8. Borrning/slag 87,5/83,1 mm, volym 1999 cm3. Max effekt 145 hk (107 kW) vid 6000 r/min. Max vridmoment 190 Nm vid 4500 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING
Motorn fram, framhjulsdrift, 5-växlad låda alt. 4-stegad automat.

STYRNING
Kuggstång, servo. 3,0 rattvarv, vändcirkel 11,6 meter.

HJUL
Fälgbredd 6,5 tum, däck 205/55 R16.

BROMSAR
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

FJÄDRING/HJULSTÄLL
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben (McPherson) och undre länkarmar. Bak multilänkaxel.

MÅTT OCH VIKT (cm/kg)
Axelavstånd 275, längd 473, bredd 181, höjd 143, spårvidd fram/bak 152/154. Tjänstevikt 1405, maxlast 460, släpvikt 1800, taklast 75. Tankrymd 59 liter.

Testresultat – våra egna mätningar

MILJÖINDEX: 90 (medelbilen100)
PARTIKELUTSLÄPP: 11 (medelbilen 10, diesel 80)
ACC (0-100 km/h): 9,3 s.
BROMSSTRÄCKA (meter) från 100 km/h: 39
FÖRBRUKNING (blandad körning): 0,89 l/mil

Volkswagen Passat 1,8T

Med god fart ut på andra varvet

Testbilen har den beprövade 1,8-liters turbomotor på 150 hästkrafter. Den har ett bra vridmoment och effekten på hela 150 hästkrafter vilket gör bilen till den accelerationssnabbaste i den här jämförelsen. Kraften i maskinen motsvaras av bra vägegenskaper och hög komfort. Jämfört med Audi A4 är det bara plussidor. Passat är både rymligare och billigare och bjuder förmodligen på samma kvalitet, på gott och ont. Men frågan är om jag skulle våga rekommendera mina grannar en Passat. Ägarna fortfarande ofantligt missnöjda med Volkswagens verkstäder. Dessutom tycker vi att man för 200000 kronor ska kunna kräva att bilen tillhör eliten vad gäller felfrihet, inte ett ljummet mellanskikt.

Pris: 204800 kr (maj 2001)

Krocksäkerhet

Passat har rejält med säkerhetsutrustning, men har ännu inte krocktestats. Vi avvaktar högre betyg till dess…

Basfakta

MOTOR
4-cyl längsmonterad radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 5 ventiler per cylinder. Kompression 9,3. Borrning/slag 81/86,4 mm, volym 1781 cm3. Max effekt 150 hk (110 kW) vid 5700 r/min. Max vridmoment 210 Nm vid 1750 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING
Motorn fram, framhjulsdrift, 5-växlad låda alt 4-stegad automat.

STYRNING
Kuggstång, servo. 3,0 rattvarv. Vändcirkel 11,5 meter.

HJUL
Fälgbredd 6,0 tum, däck 195/65 R15

BROMSAR
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

FJÄDRING/HJULSTÄLL
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben och undre triangellänkar. Bak torsionsfjädring.

MÅTT OCH VIKT (cm/kg)
Axelavstånd 270, längd 470, bredd 175, höjd 146, spårvidd fram/bak 150/150. Tjänstevikt 1460, maxlast 470, släpvikt 1300, taklast 75. Tankrymd 62 liter.

Testresultat – våra egna mätningar

MILJÖINDEX: 88 (medelbilen100)
PARTIKELUTSLÄPP: 2 (medelbilen 10, diesel 80)
ACC (0-100 km/h): 8,9 s
BROMSSTRÄCKA (meter) från 100 km/h: 41
FÖRBRUKNING (blandad körning): 0,90 l/mil

Ladda ner testet


Bli prenumerant

Prenumerera på Teknikens Värld och få omedelbar tillgång till samtliga test.

= 49 kr
Köp 2 nummer för 49 kronor.
Du kan då gratis ladda ned samtliga test. Max 10/vecka.
Visa kommentarer