Detta är DTM

Deutsche Tourenwagen Masters, DTM, är ett av världens mest avancerade standardbilsmästerskap med snabba högteknologiska bilar och förare i absolut världsklass.

För närvarande finns tre bilmärken representerade i form av Audi, BMW och Mercedes men det pågår diskussioner med bland annat japanska Super-GT om ett samarbete som redan nästa år innefattar samma tekniska reglemente. I DTM, hos Audi, finns svenske Mattias Ekström, tvåfaldig mästare i DTM 2004 och 2007. Säsongen avgörs över tio tävlingshelger och sex av dessa helger genomförs i Tyskland, övriga lopp är fördelade på England, Ryssland, Österrike och Holland. Säsongen pågår från maj till oktober med premiär och final på tyska Hockenheimring.

Bilen
DTM-bilen är bakhjulsdriven och ett så kallat siluettchassi bestående av en rörramskonstruktion med en säkerhetscell i kolfiber där föraren är placerad.
Säkerhetscellen är likadan för alla team och bilmärken, och är en av över 50 gemensamma komponenter på bilarna, allt för att hålla kostnaderna på en rimlig nivå.

Motorn i en DTM-bil är en 4,0-liters V8 som levererar ca 450-480 hk och växellådan är en sexväxlad sekventiell låda med samma utväxling för alla teamen. Utväxlingen kan dock variera lite från bana till bana. Föraren växlar med hjälp av paddlar på ratten.

Elektroniken är också likadan i alla bilarna med en ECU (Electronic control unit) från Bosch.

Varje förare har en motor till sitt förfogande under en säsong, i övrigt finns en reservmotor per tvåbilsteam. En DTM-bil accelererar från 0-100 km/h på cirka 3 sekunder och når en toppfart på strax under 300km/h.

För att underlätta omkörningar har DTM till i år valt att införa DRS (Drag Reduction System). Denna funktion tiltar ner bakvingen 15 grader och gör bilen cirka 5-7 km/h snabbare rakt fram. En förare får använda DRS en gång per varv om han är närmare än två sekunder bakom framförvarande bil vid start och mållinjen och kan göra det var den vill under efterföljande varv, vingen går tillbaka i ursprungligt läge direkt när föraren använder bromsen.

För att ge mer variabler i racingen har man till i år även infört ett så kallat ”optionsdäck”, ett däck av mjukare gummiblandning som enbart får användas under loppen och som måste köras minst en gång under racet.

Formatet
En tävlingshelg i DTM pågår lördag och söndag och startar lördag förmiddag med en fri träning på 90 minuter, därefter förbereds bilarna för kval efter lunch.

Ett DTM-kval består av fyra delar: Q1, Q2, Q3, och Q4. Q1 är 16 min lång och när tiden är ute slås de sex långsammaste bilarna ut och får startposition 17-22. I Q2 fortsätter de återstående 16 bilarna att göra upp om tio platser i Q3. Den andra kvalavdelningen är 11 minuter lång och när den tiden är ute försvinner ytterligare sex bilar som får startposition 11-16. De tio återstående ekipagen kör därefter Q3 som också är 11 minuter lång och här avgörs vilka fyra bilar som får köra i Q4. De som inte är topp fyra i Q3 får startposition 5-10. I Q4 får de återstående förarna varsitt varv, ensamma på banan där den som är snabbast av de fyra följaktligen startar i pole position med de övriga får startposition 2-4.

Efter avslutat kval går bilarna i parc fermé, vilket betyder att inget får göras på bilarna fram till start förutom enklare service.

Loppen i DTM körs på söndagen och avgörs över 18 mil eller i max 75 minuter, hur många varv det blir beror på banans längd. Två stycken obligatoriska depåstopp måste göras. Depåfönstret, alltså möjligheten att gå in i depå, öppnas efter tre körda varv och stängs tre varv före målflagg. Som nämnts tidigare måste det mjuka ”optionsdäcket” användas minst en gång under loppet. För att publiken ska kunna se när de mjuka däcken är på så finns ett blått ledljus i fronten och på sidan av bilen som är tänt när optionsdäcken används.

Inga tankstopp är tillåtna så den enda servicen i depån är byte av däck.

Poängfördelningen är samma som i Formel 1 och fördelas 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1 till de tio bäst placerade förarna.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - obegränsad läsning för endast 99 kr/mån

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Tillgång till alla tester i vårt digitala arkiv

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Sänk dina bilkostnader! Bilekonomi och svar på juridiska frågor

Avsluta prenumerationen när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer