Glöm Tesla! Vill du ha en snabb elbil är det en Enfield 8000 du ska ha. Visst, något överförfriskad i jämförelse med standardversionen, men ruskigt snabb är den.

Gilla på Facebook för fler videoklipp!

Man behöver inte ha en fet V8 under huven för att vara snabbast på strippen, det är denna Enfield 8000 ett bevis på. Enfield 8000 är en brittisk elbil byggd i 120 exemplar mellan 1973 och 1977 som ett svar på den då pågående oljekrisen. Bilen, som byggdes på Isle of Wight, hade en elmotor på åtta hästkrafter som sköt på bilen i hastigheter upp till 77 km/h.

Dock är britten Jonny Smiths Enfield 8000 inte riktigt original, däremot är den fortfarande en elbil. Den ursprungliga drivlinan har kastats ut och i stället kommer kraften från dubbla 9-tums elmotorer som dränerar 188 litiumjonbattericeller av militär typ.
Över 800 hästkrafter och över 1 600 newtonmeter når hjulen som tillåter accelerationer från stillastående till 182 km/h på 6,15 sekunder.

Enfield 8000 är världens snabbaste gatlegala elbil

Den 900 kilo tunga bilen slog i helgen till med ett världsrekord. Den åtminstone till färgen Tjorven-liknande bilen slog nämligen till med 9,8697 sekunder på kvartsmilen (402 meter) med en slutfart på 195,91 km/h. Det gör Jonny Smiths Enfield 8000 till världens snabbaste gatlegala elbil. Tiden är dessutom en dryg sekund snabbare än Tesla Model S P90D har uppmätts till.

Det var i sista körningen för dagen som rekordtiden nåddes. I filmen ovan får vi se näst sista körningen som inte var riktigt lika snabb med 10,1007 sekunder men med något högre toppfart.
Lägg också märke till hur mycket bilen på höger bana skränar och låter. Det är inte alltid den som låter mest som syns bäst.

Hur många stintar Jonny Smith kan köra innan batterierna ekar tomma vet vi inte, men vid vanlig körning på väg kan han komma över fem mil.

Världsrekordet sattes på Santa Pod Raceway i England, samma bana där världens snabbaste dragrace genomfördes 1984. 3,58 sekunder och 622 km/h står sig än i dag.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer