En forskargrupp i Umeå har nu kommit fram till att partiklarna i dieselavgaserna är farliga för människan. Hjärnan tar skada vilket i sin tur ger följdverkningar på hjärta och lungor.

Det har länge diskuterats om dieselavgasernas och dess partiklars negativa effekt på människokroppen. I USA har man kunnat se och mäta hur partiklarna tagit sig in genom näsa och luktnerven hos djur, men detta har aldrig tidigare mäts hos människan. Forskarna i Umeå har tidigare kunnat visa att dieselavgaserna minskar hjärtats syreupptagningsförmåga genom att dieselpartiklarna gör blodkärlen oelastiska vilket i sin tur medför större risk för blodpropp.

Men först nu finns det ytterligare belägg för dieselavgasernas och dess partiklars effekt på människans hälsa. Resultaten från studien, som en forskargrupp vid Umeå universitet tillsammans holländska Zuyd-universitetet genomfört, visar att dieselavgaserna är farliga för hjärnan redan vid måttlig exponering.

– Vi kan se att dieselavgaser tar sig in i hjärnan, vilket är ett stort genombrott. Med den kunskapen i ryggen är det viktigt att samhället agerar mot större utsläppskällor, som färjor och lastbilar, säger Thomas Sandström, professor i klinisk medicin vid Umeå universitet, till Dagens Nyheter.

Studien genomfördes med två olika grupper. Försökspersonerna i den ena vistades i en exponeringskammare med luft som innehöll dieselavgaser likt den halt som finns i luften vid en trafikerad stadsled. Redan efter halvtimme kunde man mäta upp tydlig påverkan i hjärnan. Den andra gruppen försökspersoner befann sig i ren luft och där kunde inga liknande effekter uppmätas.

– Det allvarliga är dels att hjärnan i sig påverkas, i form av att koncentrationsförmåga och andra funktioner sannolikt försämras. Dessutom har hjärnan en överordnad roll i kroppen, den reglerar blodtryck, hjärtrytm och andning. En störning kan vara ödesdiger för känsliga personer, säger Thomas Sandström.

En ny studie är på väg att ta form där forskarna vill se hur försökspersonerna påverkas mentalt när de utsätts för dieselavgaser.

– Genom att låta försökspersoner utföra uppgifter hoppas vi kunna se mer exakt vad som händer i hjärnan när den påverkas av föroreningar. Sedan ska vi försöka koppla ihop data från hjärnan med hjärt-, blodtrycks- och lungdata för att se hur hjärnans överordnade roll påverkas, säger Thomas Sandström.

Dieselavgaser innehåller betydligt större mängder fettlösliga partiklar än bensinens avgaser. Det är dessa partiklar som är extra farliga och påverkar hjärnan. Det kan antagligen vara därför som det finns mer kunskap om dieselns avgaser och påverkan än bensinens.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - obegränsad läsning för endast 99 kr/mån

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Tillgång till alla tester i vårt digitala arkiv

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Sänk dina bilkostnader! Bilekonomi och svar på juridiska frågor

Avsluta prenumerationen när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer