Nya dieselbilar släpper ut mer luftföroreningar, i form av kväveoxider, än vad som tidigare varit känt, enligt en ny rapport från Naturvårdsverket. "Hade jag köpt en dieselbil hade jag känt mig lurad", säger Naturvårdsverkets Anna Forsgren.

– Det mest uppseendeväckande är väl att utsläppen från personbilstrafiken är 30 procent högre än vad vi trodde så sent som i september. Att det var så mycket mer är lite överraskande, säger Anna Forsgren som är handläggare på Naturvårdsverket, till Sveriges Radio.

De nya beräkningarna visar att dieselbilar släpper ut mer kväveoxider än vad man tidigare trott. Beräkningarna bygger nu på fem gånger fler testade bilar än tidigare. Det är 25 nya dieseldrivna bilar som har testats under verklig körning på flera platser runt om i Europa.

Den modell som Naturvårdsverket har använt vid sina beräkningar kommer att uppdateras i sin helhet till nästa år, men de nya siffrorna ska enligt Anna Forsgren ändå vara tillförlitliga.

– Hade jag köpt en dieselbil hade jag känt mig lurad. Från politiskt håll har man styrt folk mot att köpa dieselbilar eftersom deras koldioxidutsläpp är lägre. Jag skulle också känna mig lite lurad av tillverkarna som utlovat en viss mängd utsläpp, men som sedan inte visat sig stämma, säger hon till Aftonbladet.

Visa kommentarer
NUVARANDE Dieselbilars utsläpp värre miljöbov än väntat
NÄSTA Aston Martin DB11 – med V8 från Mercedes