Under årets första sex månader har dieselbilens starka position falnat allt mer.

För bara tre år sedan var dieselbilarna i majoritet sett till nybilsförsäljningen i Europa. Därefter har dieselbilarna blivit allt mer impopulära av både politiker och bilköpare. Dieselbilarnas kommande tid är osäker i och med flertalet storstäders uttalanden om att delvis förbjuda drivmedlet i bilar i framtiden. Det, och dieselgates påverkan, har lett till sämre andrahandsvärde på dieselbilar, vilket har en avskräckande effekt på den stora massan.

– Missnöjet mot dieselbilar sprider sig över hela Europa, skriver Internationella energirådet, IEA.

Under första halvåret 2018 landade dieselandelen av nya bilar sålda i Europa på 36,5 procent, 20 procentenheter mindre än för 6-7 år sedan. Under perioden såldes 3,12 miljoner färre dieselbilar än under samma period 2017, vilket är ett tapp om 16 procent. Första halvåret 2017 låg andelen på 42,5 procent.

I Tyskland var dieselandelen under årets sex första månader låga 31,1 procent vilket kan jämföras med 41,3 procent året innan. I England hade dieselbilarna det ännu tuffare och hamnade under första halvåret på en andel om 30 procent. Motsvarande siffra i Sverige var betydligt högre, omkring 40 procent.

Till följd av att dieselbilarna blir färre på de europeiska vägarna har även försäljningen av drivmedlet minskat. Efterfrågan i augusti i år var 115 000 fat färre per dag än under juli månad samma år.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer