Nya Dodge Ram 1500 Rebel är pickupen för den som kör offroad. Vad sägs om luftfjädring, Hemi V8 och 26 centimeter markfrigång?

Marknaden för pickups i USA är gigantisk och konkurrensen är hård, var 38:e sekund säljs det en Ford F-150 i landet. Med nya Ram 1500 Rebel ska Dodge försöka sno åt sig några av kunderna.

Rebel har ett robust uttryck och den tidigare kromgrillen är borta, likaså baggen som nu är ersatt av ordet Ram som översätts till just bagge. Samma sak gäller även på bakluckan. Rebel har även utrustats med hasplåtar och två grova bärgningskrokar. Pickupen rullar på 17-tumsfälgar med 33-tums terrängdäck från Toyo för att klara krävande terräng.

I kupén är stolarna klädda slittålig i vinyl med mönster som matchar det på däcken och i huvudstödet finns getabockshuvudet broderat. I den breda mittkonsolen ryms anslutning för telefoner och surfplattor samt ett infotainmentsystem.

1500 Rebel kommer endast att erbjudas med dubbelhytt med flak på 174 centimeter. Instegsmotorn är en 3,6-liters Pentastar V6:a som ger 309 hästkrafter och 364 newtonmeter. Toppmodellen har däremot en 5,7-liters Hemi V8:a som levererar 400 hästkrafter och 555 newtonmeter. Båda motorerna skickar kraften till en åttaväxlad automatlåda och vidare till bakhjulen, eller alla fyra hjul om det kryssats för i tillvalslistan.

Rebel har 25 millimeter högre markfrigång än föregångaren och luftfjädring runt om, individuell upphängning fram och stel axel bak. Dodge Ram 1500 Rebel kommer att börja säljas i USA till hösten och pris kommer att presenteras närmare lansering.

Visa kommentarer