I augusti förra året lades Dodges ikon inom muskelbilsgenren – Viper – ned. Många tårar fälldes, tårar som nu kan torkas bort för nu nås vi att beskedet att en ny generation förmodligen är på ingång.

Det var den 17 augusti 2017 som sista exemplaret av Dodge Viper byggdes, 25 år efter första generationens intåg. Sista generationen, som först hette SRT Viper och senare ändrades till Dodge Viper, fick därmed fem år i livet. Anledningen till att den försvann var låga försäljningsvolymer och att en anpassning av modellen för att kunna möta framtidens krocksäkerhetskrav skulle kosta multum, för mycket helt enkelt. Viper hedrades med ett antal specialversioner innan den gick i graven.

SRT Viper TA 2014

SRT Viper TA från 2014.

Begraven? Absolut. Död? Tydligen inte. För nu rapporterar amerikanska Car & Driver att Viper ska återuppstå. En helt ny generation ska enligt uppgift visas upp på bilsalongen i Detroit i januari 2019, exakt 30 år efter Viper-konceptet visades upp första gången 1989 – på samma ställe. Marknadslanseringen sägs äga rum mot slutet av 2020 – då i roadsterutförande. En coupévariant kommer några år senare.

Dodge Viper i test 1994

När vi testade Dodge Viper i Teknikens Värld nummer 17/1994 slog den rekord med sina 5,1 sekunder 0-100 km/h.

Nya generationen Viper ska enligt den amerikanska biltidningen baseras på en spaceframe-arkitektur med mycket aluminium- och kolfiberstrukturer. Den sägs behålla de tidigare generationernas klassiska former och format, men under huven skiljer det sig.

Dodge Viper SRT10 Roadster

2006 provkörde vi Dodge Viper SRT10 Roadster, en provkörning du kan läsa här. Vill du hellre läsa vår provkörning av Chrysler Viper GTR från 1999 gör du det här.

Viper har varit känd för sin stora och kraftfulla V10-motor. I generation fyra och fem var den på 8,4 liter, i generation tre 8,3 liter och i generation ett och två 8,0 liter.
Sjätte Viper-generationen ska tydligen få en burk färre per cylinderbank, det vill säga en V8. Ingen överladdning, utan klassisk sugmotor.
Enligt Car & Driver kommer instegsversionen att få 550 hästkrafter en ACR-version får ta del av nästa generation Hellcat-motor med över 700 hästkrafter. Manuell låda lär det bli, eventuellt också något mer automatiskt.

SRT Viper 2015

Senaste generationen, här av årsmodell 2015.

Det finns till och med ett uppskattat pris för nya Viper i instegsutförande. Runt 90 000 dollar när den släpps om lite drygt två år. Föregående Viper började, vid introduktionen i slutet av 2012, på 97 000 dollar. Den kom dock att bli billigare med åren. Köpte man en lagerbil gav Dodge samtidigt en rabattkupong på 15 000 dollar – så svårt var det nämligen att få sålt bilarna man hade tillverkat.

Visa kommentarer