Muskelbilarnas muskelbil – Dodge Viper – gör sig redo för ett sista sting. Modellen tas nu ur produktion och Dodge firar det hela med specialversionen SRT10 Final Edition. Blir det en uppföljning på Viper-sagan?

För att markera det sista produktionsåret för Dodge Viper SRT10 släpper Dodge en specialversion av den nära på legendariska muskelbilen. Det blir dock inga större volymer, endast 50 exemplar av Final Edition-serien ska byggas, 20 coupéer, 18 roadsters och 12 ACR.

Vad gör då dessa modeller så speciella? Förutom att vara de 50 sista byggda Viper-exemplaren så lackas de i den unika färgkombinationen grafitgrå med en svart rand med röda kantlinjer. Viper Coupé och ACR (American Club racer) får hela taksektionen svartmålad. Alla Final Edition-bilar kröns med en logga bakom framhjulen som visar att den som kör den här bilen är lite mer speciell än alla andra Viper-ägare.

Inne i kupén är det helsvart med röda sömmar och synliga skruvskallar i rostfritt som gäller. Här hittas även en plakett som visar vilket nummer den blivande samlarbilen har i serien. Alla Final Edition-bilar utrustas med grålackerade fälgar. Under huven hittas som vanligt den lastbilslika 8,4 liter stora V10-motorn som släpper ifrån sig 600 hästkrafter och 760 Nm. 0-100 km/h går på knappa 4 sekunder och toppfarten är nådd först vid 325 km/h.

Det är ännu oklart om det kommer en ny Viper. Den amerikanska muskelbilens öde ligger numera i italienska Fiats händer sedan det italiensk-amerikanska sammangåendet häromåret. Chrysler har hållit dörren öppen för att en efterträdare kan komma redan 2012 men det finns inget officiellt besked.

Dodge Viper började sin bana 1988 i Chrysler Advanced Design Studios. Året därpå föreslpg den dåvarande Chrysler-presidenten Bob Lutz att företaget skulle tillverka en modern tolkning av legendariska AC Cobra och Lutz fick en lermodell presenterad för sig endast några månader senare. En konceptbil visades på Detroitsalongen 1989 och efter ett varmt mottagande fattades snabbt beslut om serieproduktion. Serieproduktionen startade 1992 med Chryslers LA-motor som hjärta. V10-motorn var ursprungligen en lastbilsmotor men efter att gjutjärnsblocket bytts mot ett aluminiumdito var motorn tillräckligt lätt (323 kilo) och levererade 400 hästkrafter och 630 Nm. Sedan des har Viper lanserats i generation två (1996-2002), generation tre (2003-2006) och generation fyra (2008-).

Läs mer

    Test & provkörningar


      Digital prenumeration
      Allt du vill veta om alla bilar
      – gratis första månaden
      Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

      Flest och mest omfattande tester av nya bilar

      Alla nummer av e-tidningen

      Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

      Avsluta prenumeration online när du vill

      Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

      Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
      Visa kommentarer