På ett ”fint” bilmärke kostar dragkroken 25 000 kronor att eftermontera. Men det finns smartare och billigare alternativ till lyxkrokarna.

Dragkrokar är lika svenska som knäckebröd och surströmming. En förutsättning för svenska nöjen som båtar, husvagnar och helgbesök på soptippen.
Men de kostar. Kostar multum. Jag blev uppmärksam på priserna när jag skulle köpa en krok till min Mercedes R 320.
 – Det går på 22 000 kronor, upplyste Mercedes-verkstaden mig.
Det slutade med att jag köpte en annan ”dragkrok”. Den kostade bara en aning mer än vad Mercedes ville ha för sin dragkrok, och det satt dessutom en begagnad Ford Maverick monterad framför kroken i fråga.
Alla dragkrokar är dock inte lika dyra. För även om krokarna ser snarlika ut är prisskillnaden stor.
Vår tabell (se nedan) visar att Hyundai, Honda och Toyota har en mer sympatisk pris­strategi. Man anar ett premiumtänk hos biltillverkarna.
Krokar som sätts på ”fina” bilar kostar skjortan. Ska kroken sitta på en Hyundai är det en helt annan sak, då är priset hälften. Allt efter bilägarens tänkta köpkraft.
Man kan undra var premiumkvaliteten sitter på Mercedes A-klass-kroken för 36 000 kronor?

Men det finns bot. Dragkrokar säljs också av den fristående reservdelshandeln. Är du riktigt händig kan du montera själv eller så frågar du efter pris hos fristående verkstäder.
Ingen biltillverkare i hela världen tillverkar dragkrokar själv. De görs av specialiserade underleverantörer. Stora producenter är Brink som ägs av Thule, och Westfalia, som bland annat äger svenska Monoflex i Hallstahammar.
Skillnaden kan bestå i designen, om kroken är infällbar eller avtagbar.
Märkeshandelns prispåslag är så stort att det har öppnats upp en nisch för dragkroksspecialister. Lars Persson med firman Dragkulan är en sådan.
– Jag har jobbat heltid i ett par år med att montera krokar. De flesta jobben görs i Mälardalen, säger Lars Persson som själv är bosatt i Skåne.
Han gör monteringen hemma hos kunden, och vill helst ha ett garage att jobba i. De flesta uppdrag tar 2-4 timmar. Priserna är mycket förmånliga, i alla fall när man jämför med vad märkesverkstäderna tar.
– Det verkar som om biltillverkarna tar mycket betalt för en krok bara för att bilen är dyr. Men jobbet är ungefär lika svårt på dyra bilar, säger Lars Persson.
Är det någon skillnad på kroken Lars Persson monterar för 12 500 kronor på en Mercedes R-klass och den kroken Mercedes tar 22 000 för?
– Kvaliteten är densamma. Oftast är det en Westfalia-krok du får oavsett om jag eller märkesverkstaden gör jobbet, säger Lars Persson.

Diskutera
Om du har monterat dragkrok på din bil,
vad fick du då ge för krok + montering?

Spara tusenlappar!

Du kan spara många tusenlappar på att jämföra priser

 

Modell		Märkesverkstad	Dragkulan
Audi Q7		17 195		11 500
BMW 1-serie	9 440		7 900
BMW 320d 	18 880		10 900***
BMW 523i (E39)	13 600		7 900
BMW 523i (E60)	18 450		10 900***
BMW X3		14 400		8 500
BMW X5 (E53)	13 730		8 500
BMW X5 (E70)	14 890		11 500
Ford Focus 	11 000		6 200
Ford Mondeo	12 100		6 200
Honda CR-V 2,0	8 800		5 900
Hyundai Sonata	7 512		6 900
Mercedes A 170	36 816*		8 500*
MB B 170	35 528*		8 500*
MB C 200	22 750		8 500
MB E 200****	27 029		8 500
MB ML (W163)	21 774		8 500
MB ML (W164)	33 550		12 500
MB R 320	22 061		12 500
Opel Vectra	9 100		6 500
Renault Megane	9 510		6 500
Toyota Avensis	8 127		6 900
VW Golf		9 483		7 500–7 900
Volvo V50	9 408		7 100**
Volvo V70	9 432		6 300–6 800

*    MB A/B-klass utan ombyggnad av kylsystem
     och max dragvikt 400 kg: 16 212 kr.
**   Dragkroken till Volvo V50 monteras
     osynligt av Dragkulan, till skillnad
     från ”originalkroken”.
***  Infällbar
**** Svängbar
	

Priserna anges i kronor och avser dragkrok och montering på en bil av 2006 års modell. Priserna från märkesverkstäder har inhämtats i Stockholm. Priserna avser avtagbar krok om inte annat anges.

 

Läs mer

Visa kommentarer
NUVARANDE Dragkrok på bilen – ett dyrt lyxtillval
NÄSTA Volkswagen XL1 sätts i produktion 2013