Driftläget i Ford Focus RS kom till av en slump. Det rapporterar motoring.com.au efter att ha intervjuat Ford Performance-chefen Tyrone Johnson.

Johnson förklarar att driftläget inte var planerat från början av Focus RS utveckling. Han berättar att läget kom till av en slump när några av ingenjörerna höll på att kalibrera bilens fyrhjulsdriftssystem. En satt bakom ratten på bilen medan den andra satt med en laptop och fifflade med inställningarna.

Johnson menar att ingenjören som höll på med inställningarna bestämde sig för att ”testa en sak”, varpå ingenjören bakom ratten tyckte att det var ”coolt” och frågade om det kunde skruvas upp ännu mer. Det kunde det, och driftläget var fött.

Ford Focus RS

Dock poängterar han att det vid det stadiet bara var en lite rolig grej, och att det fortfarande inte fanns några planer på att lägga in det i bilen. Senare visade de dock upp inställningarna för Raj Nair, globalt ansvarig för Fords produktutveckling och det var först då man bestämde sig för att implementera driftläget.

Enligt Johnson var det Nair som tog beslutet att göra inställningarna till ett läge i produktionsvarianten av modellen. Efter att ha upplevt läget ska han ha sagt; ”det här är en cool funktion. Vi måste göra det här till en framträdande del av programmet, istället för bara en sidogrej.”

Dock är inte alla lika entusiastiska över driftläget, då Australiens beslutsfattare är villiga att förbjuda funktionen.

Läs vår provkörning av Ford Focus RS här.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer