Volkswagens dubbelkopplingslåda firar 15 år – tekniken rörde om bland de mindre bilarna. I dag säljs över 40 procent av modellen Golf med automatlådan.

Femton år har gått sedan Volkswagen introducerade sin automatiska dubbelkopplingslåda vid namn DSG – Direkt Schalt Getriebe. Debuten skedde med modellen Golf R32 och sedan dess har 26 miljoner fordon med tekniken sålts av koncernen. DSG-lådan fick beröm då den var både snabbare och mer ekonomisk än en traditionell automatlåda.

En tidig provkörning av DSG-lådan monterad i Golf TDI 140 kan du läsa här.

DSG-lådan fick snart motsvarigheter hos andra tillverkare och tekniken förändrade scenen, framför allt bland mindre modeller där de manuella lådorna dominerat. Volkswagen Golf såldes innan DGS gjorde entré till 90 procent med manuell låda, i dag säljs över 40 procent med DGS-låda. Hos den mindre modellen Polo är siffran 30 procent.

vw-dsg-15-ar-03

Modellen Golf R32 var första Folkan ut med DSG-låda.

Men allt har inte bara varit guld och gröna skogar. I såväl Japan, Kina som USA har bilar med DSG-lådor återkallats och på vissa marknader har garantitiden förlängts till tio år. Svenska ägare av bilar med DSG-lådor har också hört av sig till oss på Teknikens Värld.

Volkswagen erbjuder i dag DSG-lådan med både sex och sju växlar. I DQ500-7-utförande mäktar den med ett vridmoment på 550 newtonmeter. Tekniken utvecklas fortfarande och kommer att passa morgondagens hybridsystem väl, menar Volkswagen.

Visa kommentarer
NUVARANDE DSG-lådan fyller 15 år
NÄSTA Koenigsegg Regera helt i naken kolfiber