DTM skrotar tilläggsvikter med omedelbar verkan

Tyska racingserien DTM, som Mattias Ekström för tillfället leder, väljer att ta bort de extra kilon som bilmärken får för framgångar. Ett beslut som många racingserier borde följa efter.

Det kallas för BoP (Balance of Performance) och innebär att ett bilmärke som är framgångsrikt i en tävlingsserie får mer vikt för att jämna ut startfältet.
Det är inte bara den förare som är framgångsrik som får extravikt, utan samtliga förare som kör samma bilmärke.
Ett system som avskys av de flesta förarna och de flesta i publiken och som ofta aldrig nämns eller basuneras ut. Plötsligt är ett bilmärke som varit framgångsrikt långt efter och de som inte är insatta begriper ingenting.
Ett kilo hit eller dit spelar ingen roll men när det börjar handla om 40-50 kilo mer i vikt märks det vid såväl acceleration som inbromsning.

Nu slutar DTM med detta med fyra race kvar av årets säsong och kör förhoppningsvis vidare även nästa år. Det innebär att samtliga bilar återgår till sin ursprungsvikt – och må bäste man vinna!

STCC med sina TCR-bilar har samma system men det talas det tyst om.
Att systemet finns överhuvudtaget är för att arrangörerna av olika mästerskap har fått för sig att det ska bli jämnare race.
Någon som märkt något av det?


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer